Üdvözlünk Kedves látogató! Szeretnénk, ha részt vennél a fórumban, és leírnád a saját hozzászólásodat a témák alatt vagy máshol. Ehhez csak annyit kell tenned, hogy bejelentkezel. Ha pedig nincs fiókod, akkor regisztrálj!
United States - Cambridge - Massachusetts Ge:2024.11.23 Hi:1446.05.21
Harmadik rész
Amikor eljön a kérő és megtörténtek az elsődleges beleegyezések, ez azt jelenti, hogy a két fél eljegyezte egymást. Innentől a házasságkötés előtt, csakis felügyelettel a vőlegény meglátogathatja a menyasszonyát és megnézhetik egymást.
Azt mondta Abi Hurayra: [1]„Egy férfi eljegyzett az Anszar közül egy nőt. A Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette) megkérdezte vőlegénytől: „megnézted-e a menyasszonyt?" - „nem" -felelte a vőlegény. Erre azt parancsolta neki, hogy menjen és nézze meg!"
Azt mondta Al-Maghirata Bnu Sha'ba: [2]„a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette) idejében eljegyeztem egy nőt. A Próféta megkérdezte: „megnézted-e?" - „nem" -feleltem én. Erre azt parancsolta: „Menj és nézd meg és ez hozzon össze benneteket"
Azt mondta As-Shawkani a „Nil Al-Autar" című könyvében, hogy az „ez hozzon össze benneteket" azt jelenti, hogy ezzel meggyőződhetnek arról, hogy mindkettőjüknek kell-e a másik, hogy tetszenek-e egymásnak és kialakul-e közöttük a kötődés.
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): [3]„Ha valamelyikőtök eljegyez egy nőt, akkor nem róható fel vétkéül, ha rá néz, abban az esetben, ha házasságot akar kötni vele, még akkor se, ha a nő tudta nélkül teszi"
A Sharia szerinti leánylátogatás az, amellyel tisztázódnak a kétségek, és ennek alapján kialakul az összhang a két fél között és megtörténik a beleegyezés. Úgy nézzék meg egymást, hogy mindkét fél fel tudja mérni ezzel, hogy a másik milyen tulajdonságokkal rendelkezik!
Ennek érdekében szükség van több találkozóra és több együtt ülésre (de nem kettesben). Mindketten nézzenek rá a másikra és fontos, hogy meghallgassák egymást! A legtöbb esetben az első két alkalommal uralkodik közöttük valamilyen fajta szégyellőség, amely akadályozza a Sharia szerinti igazi, egymás megismerésének megvalósítását. Amennyiben valamelyik fél azt kéri, hogy több találkozó legyen közöttük mondván, hogy jobban meg szeretné ismerni a másikat, minden világos legyen köztük és ne legyen kétség a másik iránt, akkor minden további nélkül meg kell nyitni a lehetőséget arra, hogy találkozhassanak! Nincs emiatt semmi baj, hiszen Allah megengedte ezt.
A találkozásnál két dologra kell figyelni
Szigorúan kerülni kell azt, hogy kettesben legyenek. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): „Csak úgy maradhat egy idegen nő egy idegen férfival, ha velük van egy [4]Muhrim" Közölte Bukhari. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): [5]„Bizony, ha kettesben van egy nő és egy férfi, akkor a harmadik személy a sátán"
A nő teljes Hidzsábban kell, legyen, úgy hogy csak az arca és a két keze látszódhat, mert még mindig az eljegyzés ideje alatt van, idegen kapcsolat van közte és a vőlegénye között. Viszont, ha a vőlegény láthat egyebeket, ami miatt igent mondana a házasságra, akkor nem róható fel vétkéül (tisztességes határokon belül). Ez csak úgy lehetséges, ha a menyasszony nem tudja és előzőleg nem beszéltek össze. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): [6]„Ha valamelyikőtök eljegyez egy nőt, és meg tud nézni belőle olyan dolgot, ami fontos lenne neki, hogy összeházasodjon vele, akkor tegye meg! Ez csak úgy lehetséges, ha a menyasszony nem tudja, és nincs összebeszélve vele"
Amikor Ali Bin Abi Talib (Allahnak kedvezett) elvitte a lányát Ummu Kulthumot Omar Bin Al-Khattabhoz, hogy megmutassa őt. Azért vitte oda, hogy ha tetszik neki, akkor vegye el feleségül. Erre Omar felhúzta a nő ruháját a karjáról. „Ha nem lennél a hívők Emírje, akkor kiszedtem volna a két szemedet" -mondta a nő. Apja lánya.
A beszélgetés a jegyes társak között telefonon vagy e-mail-en
Amennyiben lehetőség van arra, hogy az előző, Sharia szerinti találkozást lebonyolítsák, akkor nincs szükség a beszélgetésre telefonon vagy más formában. Ha a nő egy másik országban van és a Sharia szerinti találkozás nem valósítható meg vagy hiányos (az ismerkedés pedig egy jog, ami jár nekik), akkor folyamodhatnak a telefonáláshoz, e-mailezéshez vagy interneten való chataléshez azzal a feltétellel, hogy valamelyik szülőnek ott kell lennie, aki felügyeli őket amiatt, hogy ne lépjék túl a házasság előtti ismerkedés határait. Ne lépjék túl a szükséges ismereteket, csak arról beszéljenek, amire szükség van és, ami illik mindkét fél részéről az eljegyzés időszakában. Ez a kapcsolattartási forma csak szülői felügyelettel, házasság céljából engedhető meg a jegyes társsal és csakis abban az esetben, ha semmiképpen nem tudnak személyesen találkozni! Allah jobban tudja.
A férfi eljegyzése egy olyan nővel, akiknek van jegyese
Nem szabad a muszlimnak eljegyeznie egy olyan nőt, akinek van jegyese, amíg nem engedi el. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): „Nem szabad eljegyeznie egy olyan nőt, akinek van jegyese" Közölte muszlim.
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): [7]„Nem szabad valamelyikőtöknek eljegyeznie egy olyan nőt, akinek van jegyese"
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): [8]„Nem jegyezhet el valamelyikőtök egy olyan nőt, akinek van jegyese, amíg a házasság után el nem válik tőle, vagy előtte el nem hagyja"
Azt mondta Abdullah Bin Omar: [9]„Tilos a férfinak az eljegyezése egy olyan nővel, akinek van jegyese, amíg nem hagyja el, vagy nem engedi el "
Ha egyszerre két férfi eljegyezné ugyanazt a nőt, akkor ez féltékenységet, gyűlöletet, irigységet és taszítást okozna. Ez ellenkezik az Iszlám tanításaival, amely barátságra, testvériségre és szeretetre buzdítja az embereket.
Az eljegyzés megszakítása
Az eljegyzés megszakítása feltétel nélkül végrehajtható, mert semmilyen házastársi kapcsolat nem áll fent a két fél között (ahogy az előzőekben is említettem, mindketten egymáshoz viszonyítva idegenek egymásnak). Emiatt nincs semmilyen ok, amiért ne lehessen megszakítani az eljegyzést. Abban az esetben, ha a vőlegény adott a menyasszonynak előleget a hozományból, amit házasságkötés előtt kellene megadni, akkor a nőnek vissza kell azt adnia! Ha pedig ajándék gyanánt adta, akkor nem kell visszaadni belőle semmit. A vőlegénynek sem szabad visszakérnie vagy visszakövetelnie tőle, mert azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): [10]„Nem a miénk a rossz példa, aki visszakéri azt, amit ajándékozott, mint a kutya, aki megeszi, amit kihányt". Más verzió szerint: [11]„Aki visszakéri az adományt olyan, mint a kutya, aki megeszi a hányását". Egyéb verzió szerint: [12]„Aki visszaköveteli az adományát olyan, mint a kutya, aki hány, aztán megeszi hányását". Egyéb verzió: [13]„Aki visszaköveteli az adományát, annak példázata olyan, mint a kutya, aki hány aztán megeszi a hányását".
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): [14]„Nem szabad egy férfinak, hogy adományt adjon vagy ajándékot ajándékozzon, aztán visszakövetelje, kivéve az apa, aki ad valamit a fiának. Aki adja az adományt, aztán visszakéri, annak a példázata olyan, mint a kutya, aki hányt miután jól lakott, aztán megette a hányását"
Abban az esetben, ha az ajándékozó vállalja, hogy olyan legyen mint a kutya és visszaköveteli amit ajándékozott, akkor ismertetni kell az emberek előtt a tette csúnyaságát, hogy visszakövetelte azt, amit ajándékozott. Így meg lesz alázva mindenki előtt, ahogy szerepel a Prófétai beszédben. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): [15]„Annak a példázata, aki visszaköveteli, amit ajándékozott olyan, mint a kutya, aki hány aztán megeszi a hányását. Ha az ajándékozó visszaszerezte az adományát, akkor meg kell állítani és ismertetni kell vele az emberek előtt, hogy mit kapott vissza, aztán mindenki előtt visszaadni neki, amit ajándékozott"
Amennyiben az illető már elhasználta az ajándékot és nincs már meg, nem is tudja az értékét visszafizetni, akkor az ajándék visszaadása kiesik. Tudniillik, hogy amit adott mégis ajándék volt, és nem szabad úgy tekinteni rá, mint a kölcsön, amit mindenképpen vissza kellene adni.
Tanácsok a muszlimok lányainak
Négy részre osztom:
Az a legfontosabb tanács, hogy a kapcsolat szilárd legyen a család tagjai között és Allahtól támogatott. Ne társíts Allah mellé semmit és ne gondolj rosszat Róla! "Allah nem bocsátja meg, hogy másokat társítsanak Mellé. Ezen kívül, minden más bűnt megbocsát annak, akinek akar. Aki másokat társít Allah Mellé, az hatalmas bűnt eszel ki." (Korán, An-Nisza, 4:48)."És emlékezz arra, amikor Lukmán azt mondta a fiának, intvén őt: "Fiacskám! Ne társíts Allah mellé más isteneket! A társítás bizony óriási kegyetlenség!"" (Korán, Luqman, 31:13). Ugyanúgy tartsd messze magad az (Kufr) istentagadástól vagy a hitetlenségtől! A hitetlenség bomlasztást, viszályt szít a házaspár között és a szabad, áldásos, Allahtól támogatott kapcsolatot, tilos kapcsolattá teszi.
Ne hagyd el az imát, bármennyire is nehezednek a körülmények és akármennyire is nehéz állást foglalni! Sőt, inkább ragaszkodj az imához, mert az fog neked segíteni kimenettel a nehéz helyzetedből! Amennyiben elhagyod, akkor Allah leveszi rólad a kezét és az áldását. Ha elhagyod az imát ezzel lemondtál Allah segítségéről! Ez azt jelenti, hogy nem is tartasz igényt rá. Ezzel elbuknál a megpróbáltatásban, kudarcot vallanál, és egyedül maradnál a problémáidban vergődve! Ami a legrosszabb, hogy ezzel szintén az (Kufr) istentagadásba és hitetlenségbe esnél. Ahogy mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): [16]„Az ima, a megállapodás, ami közöttünk van, tehát, aki elhagyja, az hitetlenné válik"
Ne döntsd el soha, hogy végleg leveszed a Hidzsábot! Allah megszépít, szeret, és támogat téged vele. Ne szerezz örömet azoknak, akik körülötted ellenezik! Ha ezek után leveszed, akkor a gonosz lelkűek, gonosz kárörvendezést és győzelmet éreznének magukban a Hidzsáb ellen. Ezzel meggyőznéd őket és tapasztalatot adnál nekik ezzel kapcsolatban, hogy máskor is így kell viselkedniük, ha találkoznak egy Hidzsábos nővel. Másrészt, megmutatnád a szépségedet annak, aki eddig kíváncsi volt rád ilyen formában. Ezzel sokan szeretnének téged megszerezni, miután tilos voltál.
Mellőzd a koedukációt, a szórakozó helyeket és a találkozást idegen férfiakkal akkor is, ha ártatlan találkozásokról van szó! Hány család ment tönkre emiatt, miután jóságban, békében, boldogságban, szeretetben, és gyengédségben éltek? Tudd meg, hogy Allah féltékeny és Allahnál nincs féltékenyebb! Tehát, Ő nem szereti azt, ha máshol látna téged, mint ahol szeretne.
Említettem négy fontos dolgot. Tartsd be, alapítsd erre az életed! Ez a négy fontos szabály lebegjen a szemed előtt! Ha ezeket betartod, akkor megnyernéd ezt az életet és a túlvilágot, átmennél a megpróbáltatások vizsgáján és könnyen átlépnél minden kísértésen!. Ami pedig a legfontosabb, hogy ezzel Allah támogatni fog téged mindenben.
Még egy tanácsot szeretnék mondani neked! Ezeket a feltételeket ismertesd a vőlegényeddel, mielőtt összeházasodtok, és mielőtt aláírnátok a házassági szerződést! Amennyiben jó választ kapsz tőle, nem érzel a lelkében szorongást, akadályt, kétséget, vagy feszültséget, hanem teljes szívből fakadó igent hallasz a hangjából és látsz megformálódni a száján, akkor hagyatkozz Allahra, írd alá a szerződést és ne félj! Sőt, egyikőtök se féljen, mert Allah megáldotta a házasságotokat! Ha pedig mást érzel, mint ez, akkor hagyd ott, mert nincs benne semmi jó! Ha Allahért hagyod ott, akkor Allah segíteni fog megtálalni a hozzád illő férfit! Tudd meg, hogy aki Allahért hagy valamit, Allah jóval pótolja utána!
Az eljegyzés fontossága
Ajánlom, hogy a házasságkötést feltétlenül előzze meg egy eljegyzési időszak a férfi és a nő között. Tehát, az eljegyzési időszakot nem ajánlatos elkerülni, mert akkor szokott kiderülni sok dolog. Ebben az időszakban megszerethetik, vagy megutálhatják egymást. Ezzel mindkét fél kötelezni fogja magát egymáshoz. Legyen tartós időszak, hogy megismerhessék, tanulmányozhassák, és megérthessék egymást! Ez az időszak ajánlatos, hogy eltartson jó néhány hónapig, mert ez a kor, amiben élünk, különbözik a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette) korától. Napjainkban nincs megbízhatóság, elterjedt a becsapás, a hazugság, a megcsalás, a hamis tanúzás és a sok pénz szeretete. Ezért szükség van több tapasztalatra, több tudásra, több [17]Isztikharára, és arra, hogy megtudhassuk, a másik fél vallásilag megfelel-e számunkra. Ha elkerüljük az eljegyzést és sürgetjük házasságot, akkor megtörténhet, hogy valamikor megbánjuk.
Írta: Nidal Mohamed Amin Abiad.
Lektorálta: Aisha Bint Kovács.
[1] Szahih Szunan An-Nisza-i: [3033]
[2] Szahih Szunan An-Nisza-i: [3034]
[3] Kiadta Ahmed, és mások a „Szahih Al-Dzsami" című könyvében: [507]
[4] A nőnek valamelyik hozzátartozója, aki láthatja őt.
[5] Kiadta Ahmed, és At-Tirmizi a „Szahih Al-Dzsami" című könyvben: [2546]
[6] Kiadta Abu Daud, Al-Hakim és Al-Buhayki a „Szahih Al-Dzsami" című könyvben: [506]
[7] Szahih Szunan An-Nisza-i: [3037]
[8] Szahih Szunan An-Nisza-i:[3040]
[9] Szahih Szunan An-Nisza-i: [3042]
[10] Közölte Al-Bukhari.
[11] Közölte Al-Bukhari.
[12] Közölte Muszlim.
[13] Közölte Muszlim.
[14] Szahih Szunan Abi Daud: [3023]
[15] Szahih Szunan Abi Daud: [3024]
[16] Közölte Amed, An-Nisza-i, Ibn Haban és Al-Hakim.
[17] Allah véleményének és irányításának a kérése.