Kérdés:
Szabad-e az Iszlámban a szervdonáció?
Válasz:
két részre oszlik:
a. Szabad átültetni szervet ugyanabba a szervezetbe, az egyik helyről a másikra, a következő feltételekkel:
1. Meg kell bizonyosodni arról, hogy egy ilyen műtét után a valószínűség inkább a gyógyulás javára mutasson, mint az ártalomra.
2. Ha egy hiányos szervet pótolni kell.
3. Ha az alakját meg kell javítani.
4. Ha funkcióját helyre kell állítani.
5. Ha valamilyen hibáját meg kell javítani.
6. Ha el kell távolítani olyan dolgot, ami okoz az illetőnek lelki vagy szervi problémákat.
b. Szabad átültetni egy szervet egy emberből egy másik emberbe ezekkel a feltételekkel:
1. Ha ez a szerv újratermelődik, mint a vér, vagy a bőr
2. Aki adja a szervet rendelkezzen épségi képességekkel testileg és vallásilag is.
3. Fel szabad használni a szervnek egy részét, ha a másiknak ez szükséges, mint például a szemgolyó...
4. Tilos átültetni olyan szervet, amelyen múlik az élő szerv adó ember élete, mint a szív.
5. Tilos átültetni egy szervet egy élő emberből, amely egy fő funkciós feladatot végez a szervezetben, és ha az életnek a nyugodt folyamatát nem szünteti meg, mint pl. mindkét szemgolyó átültetése (ami tilos). Ha pedig az átültetés a szervezetnek és teljes funkciójának csak egy részét szünteti meg, akkor ez még tanulmányozás alatt van, amin dolgoznak a tudósok, és ez a 8. ponthoz tartozik.
6. Át szabad ültetni szervet egy halottból egy olyan élőnek a szervezetébe, akinek az élete függ tőle, vagy a szervezetnek egy teljes funkcióját állítaná vissza a betegnél, de csak azzal a feltétellel, ha a halott a halála előtt, vagy az öröklők, beleegyeznek. Ha pedig a halottat nem sikerült azonosítani, vagy nincs öröklője, akkor a muszlimok képviselőjének a beleegyezése is elegendő.
7. A beleegyezés után ügyelni kell arra, hogy ne legyen adás-vétel a dologban, mivel az Iszlám törvényében szigorúan tilos és semmiféleképpen sem szabad eladni emberi szerveket. Ha pedig a szervkeresésért fizetni kell, vagy a szervadásért jutalmat szeretne adni annak, aki adta, ennek lehetősége még mindig tárgyalás és tanulmányozás alatt van.
8. A fent sorolt pontokon kívüli esetek tárgyalás és tanulmányozás alatt vannak, amelyek orvosi- és Iszlám törvény szerint folynak.
Allah jobban tudja.
Ez volt az Iszlám Fiqh Ülésének a döntvénye.
Megjegyzés: Akinek adja a szervét, legyen muszlim, aki kötelezi magát az Iszlám utasításaihoz, mert ha olyan embernek adja, aki nem él az Iszlám szerint, akkor nem Allahért fogja használni az ajándékba kapott szervét. Ha például. egy szemgolyót kapott, akkor nézni fog olyan dolgokat, ami tiltott az Iszlámban. Az a lényeg, hogy azt a szervet Allah engedelmével használja és ne a sátánért, a bosszúért, és a bűnözésért. Ha a betegről közismert, hogy ilyen tulajdonságokkal rendelkezik (óvakodó és istenfélő), akkor minden további nélkül szabad adni, mert ő jó úton fogja használni az ajándékba kapott szervet.
Kapcsolódó linkek: http://www.islam-qa.com/ar/ref/107690
A kérdésre válaszolt: Nidal Mohamed Amin Abiad https://eihit.com |