Üdvözlünk Kedves látogató! Szeretnénk, ha részt vennél a fórumban, és leírnád a saját hozzászólásodat a témák alatt vagy máshol. Ehhez csak annyit kell tenned, hogy bejelentkezel. Ha pedig nincs fiókod, akkor regisztrálj!
United States - Fairfield - Connecticut
Ge:2024.11.21 Hi:1446.05.19
5:13 6:4711:41 2:12 4:34 6:03

Az Umrah menete

Azzal kezdem, hogy az Umrah három pillérből áll:

1- Az Al-Ihram (الاحرام): Az Umrah kezdete. Az Umrát végző személynek Umrah ideje alatt tiltania kell magát néhány dologtól, amelyet fogok említeni.

2- A Tawaf (الطواف): Körbejárás a Kába körül.

3- A Sza'i (السعي): A járás Szafa, és Marwa két hegy között.

Mikat: olyan hely, ahol kezdődik az ihram.

1- Az Ihram: Ha az Omrázó megérkezett az (الميقات) Al-Mikathoz, akkor az első lépés az legyen, hogy végezze a ghuszlot, férfi legyen az, avagy nő, akkor is végezze, ha a nő menstruál, vagy szülés után van, viszont nem végzi a -tawafot- körbejárást, amíg nem fejezi be a menstruációt, és a menstruáció utáni ghuszlot.

Ha Mikatban nem sikerült végezni a ghuszlot, akkor nem róható fel vétkéül, ha akkor végzi, amikor megérkezik Mekkába, és mielőtt kezdi végezni a –Tawafot- körbejárást amennyiben ez lehetséges.

Az ihram ideje alatt (innentől) néhány dolog haram, vagyis tilalmas a muhrim számára:

a- Nem szabad vágni sem a hajából sem a körméből semmit.

b- Nem szabad illatosítania magát, sem a ruháját, hiszen az illatszer használata tilos az ihram ideje alatt.

c-  Nem szabad intim kapcsolatot végeznie a párjával az ihram ideje alatt.

d- Nem szabad akkor – az ihram ideje alatt - összeházasodni, vagy eljegyzést kötni valakivel.

e- Nem szabad a muhrimnak vadászni.

f- Az ihramot végző Omrázó férfi cserélje az összes ruháját umrás ruhára, amely két részes: felső, és alsó. Ajánlott, hogy fehér színű legyen! A nő pedig a saját ruhájával végezze az ihramot, amely a muszlim nőnek megíratott (dzsilbab, és khimar), és amely nem dicsekvő, nem feltűnő, és ne legyen díszes. Az arcát, és a két kezét nem kell takarnia, kivéve, ha idegen férfiak jönnek vele szemben, akkor el kell takarnia az arcát a dzsilbábja egy részével, és ha elmennek, akkor nem kell takarni.

Ezután szándékozd az Umrah végzését a szívedben, és ki is kell ejtened a nyelveddel mondván: "(اللهم لبيك عمرة) Allahumme lebbejke Umrah". Ha az ihramot végző személy betegség, vagy valamilyen veszély miatt attól fél, hogy nem fogja tudni végezni az Umrah szertartásait, akkor mondja ezt a fohászt: "ha valamilyen akadály akadályoz engem, akkor ott van a helyem, ahol akadályoztál." Arabul: (فإن حبسني حابس فمحلي حيث حبستني). Fonetikusan: "Fe in hebeszeni hebiszun femehelli hejszu hebeszteni." Duba'ah Bint Al-Zubayr –Allahnak kedvezett- prófétai beszédje szerint.

Aztán gyakorold a telbijét úgy, ahogy Allah Küldötte –Allah dicsérte és üdvözölte- gyakorolta ezzel a fohásszal: "Lebbejkellahumme lebbejk, lebbejke le seríke leke lebbejk. Innel hemde wenni'mete leke wel mulk le seríke lek." (لبيك اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك، إن الحمد والنعمة لك والملك، لا شريك لك)". Magyarra fordítva: "Ó Allah válaszolok a hívásodra, ó Allah: nincs neked társad. Itt vagyok, válaszolok. A hála, a kegy, és a fenntartóság téged illet meg. Nincs neked társad." Addig ismételd ezt, amíg nem érkezel Kábához.  A nő pedig annyira emelje fel a hangját, hogy csak saját maga hallja.

Ha megérkezel a haram mecsetbe, ahol van a Kába, akkor jobb lábbal lépj be, és mondd a mecsetbe való belépési fohászt: "Allah nevében![1] A dicséret, és az üdvözlet legyen Allah Küldöttével![2] Ó Allah nyisd ki a könyörületednek a kapuit!"[3] "Menedéket keresek a hatalmas Allahnál, a kegyes arcánál, és az ősrégi hatalmánál a megkövezendő sátán elől."[4]

" (بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله أعوذ بالله العظيم وبوجهه الكريم وسلطانه القديم من الشيطان الرجيم اللهم افتح لي أبواب رحمتك). Fonetikusan: "Biszmilleh wesszaletu wesszelemu 'ele reszulilleh. E'uzu billehil 'azim we biuedzshihil kerim we szulatanihil kadim minessejtanirradzsím. Allahumme feteh lí ebuebe rahmetik."

2- A Tawaf vagy a körbejárás: Ha megérkezel a kábához, akkor hagyd abba a telbijét (التلبية). A fekete kővel kezdd a –Tawafot- körbejárást! Menj egyenesen a Kábának ahhoz a sarkához, ahol van a fekete kő, és állj elé, és érintsd meg a jobb kezeddel, tedd rá a jobb kezedet, és puszild meg a fekete követ. Ha nem sikerül puszilni, akkor vagy érintsd meg azt a kezeddel, és puszild meg a kezedet, vagy bottal, és puszid meg a bot végét amennyiben ez lehetséges. Mondd el azt: "Biszmilleh wallahu ekbar" (بسم الله والله أكبر). Ha nem tudod megfogni, akkor elég mondani: "Biszmilleh wallahu ekbar", ha pedig a forgalom miatt nem tudsz érni a fekete kőhöz, akkor ne tolakodj, és ne zavard a többieket! Mutass rá a jobb kezeddel, vagy valamivel, mondván: "Biszmille wallahu Ekbar", és ne puszild meg azt, amivel rámutattál.

Azért, hogy a körbejárás Allah által elfogadott legyen, kell, hogy a körbejárónak a wuduja érvényes legyen, kis-nagy eseménymentes legyen, mert a –Tawaf- körbejárás olyan, mint az imádkozás, azzal a különbséggel, hogy körbejárás közben megengedett egy-két szót váltani.

A jemeni sarok –Arruknil jemeeni- a Kábának az a sarka, amely megelőzi a fekete kő sarkát.

A -Tawaf- körbejárás a fekete kőnél kezdődik, és ott végződik. A körbejárás úgy történik, hogy a Kába a baloldaladon legyen, és hét kört kell tenni körülötte, és amikor érkezel a (الركن اليماني) jemeni sarokhoz, akkor állj elé –amennyiben ez lehetséges-, de ezt a sarkot nem kell puszilni, hanem mondd azt: "biszmilleh, wallahu ekbar". Ha nem sikerül elé állni, akkor végezd tovább a körbejárást, rámutatás, és takbir nélkül, mert nem bizonyosodott be Allah Küldöttéről –Allah dicsérte és üdvözölte-, hogy a jemeni saroknál, takbirozott, vagy rámutatott volna.

Viszont a fekete kőnél mindig elé kell állni, puszilni, és mondani ezt a fohászt: "biszmilleh, wallahu ekbar", ahogy fent magyaráztam. Ha pedig a forgalom miatt nem sikerül elé állni, akkor rá mutatsz, és mondd: "biszmilleh wallahu ekbar" fohászt.

Különösen a férfiaknak ajánlatos az első három körnél kis lépésekkel sietve menni. A nőnek pedig nem szabad sietnie, hanem végig járjon rendesen sietés nélkül.

Szintén a férfinak ajánlott -alidtibaa- (الاضطباع) helyzetben tartania a felső ruháját. Al-idtibaa (الاضطباع) az, amikor a férfi úgy veszi fel a felső részt, hogy nem takarja el a jobb vállát.

Ajánlatos mindkét nemnek, mind a hét körben a sok fohász, és Allah emlegetése.

Körbejárás – tawaf- közben nincs külön fohász. Az rád van hagyva, hogy mit szeretnél kérni Allahtól, kivéve a két sarok közötti szakaszon, vagyis a jemeni sarok, és a fekete kő közötti szakaszon minden egyes kör végzése közben, ott mondani kell ezt a fohászt: "Ó Urunk, részesíts minket jóban az evilágon és jóban a túlvilágon és óvj meg minket a Tűznek a kínjától!" [5] ( رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ) Fonetikusan: "Rabbene etine fiddunje heszeneten wefil ekhirati heszeneten we kine 'ezebenner". Ez bebizonyosodott Allah Küldöttéről. Ezeket a szertartásokat ismételni kell minden egyes kör végzésénél, miközben végzed a hét kört a Kába körül. A hét kör a fekete kőnél fejeződik be. Ha a hetedik körben megérkezel a fekete kő sarkához, akkor puszild meg, ha lehetséges, és mondd el a fenti szokásos fohászt. Ha pedig nem sikerül, akkor mutass rá, és mondd a fohászt, ahogy fent említettem. Ha befejezed ezt a hét kört, akkor a férfinak ajánlott, hogy ruhája felső részével takarja el a jobb vállát!

Aztán imádkozz két rakát (خلف المقام) Ábrahám makamja mögött, úgy hogy a makam közted és a Kába között legyen –amennyiben ez lehetséges- Ha pedig nem sikerül ott imádkozni, akkor imádkozz bárhol a mecsetben. Az első rakában mondd el az al-Fatihát, és az al-Kefirun szúrát. A másodikban pedig al-Fatihát és az al-Ikhlasz szúrát. Ez ajánlatos. Ha pedig mást olvasol a Koránból, mint ezeket, akkor semmi baj.

Ha körbejárás közben érvénytelen lett a wudud, akkor indulj wuduzni, és gyere vissza folytatni a tawafot, de nem oda, ahol abbahagytad, hanem a fekete kőnél kell megint kezdened. Például: ha négy és fél, vagy négy és háromnegyed kört tettél meg, akkor ez négy körnek számít. Ha visszajöttél, akkor a fekete kőnél kezdj, és még három kört tegyél. Így összesen meg van a hét kör. Ezzel befejezted az Umrának a második pillérét.

Most indulj, és igyál zamzam vizet! Azt mondta Allah Küldötte –Allah dicsérte és üdvözölte-: "Ha valaki iszik zamzam vízből, akkor beteljesül az, amiért itta." [6] Tehát testvérem, amikor iszol zamzam vízből, jó dolog legyen a szándékodban, mint például, gyógyulás valamilyen betegségből, vagy jó útra vezetés, vagy a Paradicsomba való belépés, vagy bármi, amit szeretnél, hiszen akkor a fohász meghallgattatik.

Ha befejezed a két raka imádkozását, és ittál zamzam vízből, akkor ismét indulj a fekete kőhöz, ha tudsz! Ott végezd azt, amit a fekete kőnél kell végezni –érintés, puszilás, és fohász- Mert bebizonyosodott Allah Küldöttéről –Allah dicsérte és üdvözölte-, hogy a két raka imádkozása után ivott zamzam vízből, és utána ismét elment a fekete kőhöz.

3- Ezután, következik a harmadik pillér a Sza'i-السعي- : Miután befejezted a Tawafot, -الطواف- a körbejárást, indulj a (الصفا) Szafa hegy felé! Ha a tetejére érsz, akkor állj a Kába felé, és mondd ezt a Koránidézetet arabul: "Es-Szafe és El-Merue Allahnak a kultuszjeleihez tartozik. Ha valaki elvégzi a Zarándoklatot (Hadzsot) a Házhoz, vagy Umrát tesz, nem követ el vétséget, ha elvégzi körülöttük a rituális körbejárást. Ha valaki önként jót cselekszik, azért Allah hálás és Tudó." (Korán 2: 158). Aztán emeld fel a két kezedet az ég felé, és mondd el ezt a fohászt: "Le ilehe illellah wallahu akbar, le ilehe illellah wehdehu le serike leh, lehul mulk, welehul hemd, wehue 'ele kulli sej in kadir. Le ilehe illellahu wehdeh, endzseze we'deh we neszara ebdeh, wehezemel ehzebe wehdeh." Ezt a fohászt ismételd háromszor. Aztán fohászkodj azzal, amit szeretnél. Ha ezt befejezted, akkor indulj a Marwa hegy felé, és addig menj rendesen, amíg nem érkezel az első zölddel jelölt helyre. Ha oda érsz, akkor innen kezdj sietve menni. Viszont a nőnek nem szabad sietve mennie, hanem szépen menjen, ahogy eddig. Ha a férfi megérkezik a második zöld jelhez, akkor fejezze be a sietést, és menjen tovább sietés nélkül. Tehát a férfinak csak a két zölddel világított jel között kell sietve járnia. A nőnek pedig sehol nem szabad sietnie. Ha megérkezel a Marwa hegyre, akkor ismét a kibla felé állj –onnan lehet látni a Kábát- és háromszor mondd ugyanazt a fohászt, amit a szafa hegyen mondtál, és fohászkodj, amivel szeretnél. Aztán ismét indulj vissza a Szafa hegy felé. A férfi rendesen menjen, ahol menni kell, és siessen, ahol sietni kell, amíg nem érkezik a hegy tetejére. A nőnek pedig végig kell mennie sietés nélkül. Állj a kibla felé és háromszor fohászkodj ugyanazzal, amit az előbb fohászkodtál. Ezt hétszer kell tenni. Odamenet egynek számít, és vissza menet, még egynek számít. Ajánlatos, hogy menet közben is fohászkodjon, és sokat emlegesse Allahot, és ajánlatos érvényes wuduval végezni a (سعي) szai-t. Ha pedig wudu nélkül végzed, akkor nem baj.

Figyelmeztetés: Ha a nő a Szafa, vagy a Marwa hegy aljára érkezik, és ha azt látja, hogy sok férfi van ott, akkor ne menjen tovább felfelé, hanem álljon ott és mondja háromszor ugyanazt a fohászt, amit fent említettem. Ha pedig nincs nagy forgalom, akkor nem róható fel vétkéül, ha tovább megy a Szafa, vagy a Marwa hegy tetejéig.

Figyelmeztetés: Ott nem fogod látni sem a Szafa sem a Marwa hegyet, hiszen a két hegytető között építettek egy folyosót, ahol csak egyenesen kell menni a Szafa felé, aztán vissza a Marwa felé. Nem kell felmenni, vagy lemenni. Viszont a folyosón van egy zöld sáv, amellyel jelzik a távolságot a két hegy kezdete között.

Utolsó lépés, hogy ezután a férfiak vagy nyiratkozzanak, vagy kopaszra vágják a hajukat, de ajánlatos a kopaszra vágás. A nő pedig összefogja a haját, és elég két centinyit vágni a hajából.  Ezzel beteljesítette az Umrát. 

Figyelmeztetés: Ha a nő menstruál, és nem tudja végezni a körbejárást, akkor várnia kell, amíg nem tisztul meg, és ha megtisztult, és miután végezte a ghuszlot, azután végezheti a Tawafot, vagyis a körbejárást úgy, ahogy fent említettem! Ha befejezte, csak akkor következhet a Sza'i. Ha ezt is befejezte, akkor utána vágjon a hajából egy kis részt.

Az Umrában sorrendben kell tenni ezeket a szertartásokat: "Ihram -> Tawaf --> Sza'i --> hajvágás." Nem lehet az egyiket hamarabb tenni, mint a másikat.

Ha a nő valamilyen ok miatt nem tud várni, mint például a muhrimjának utaznia kell dzseddába, vagy Ta-ifba, akkor utazzon vele, és utána jöjjön vissza, Mekkába végezni az Umrát, miután megtisztult.

Ha pedig eleve úgy érkezett Mekkába, hogy nem menstruál, és végig csinálta a körbejárást, és utána beindult nála menstruáció, akkor nyugodtan végezze a Sza'i-t, mert a Sza'i-nak nem feltétele, hogy érvényes legyen a wuduja, vagy megtisztult legyen, mint a Tawafnál. Utána vágjon a hajából, és ezzel végezte az Umrát. Allah fogadja el tőled az igaz munkálkodást!

Ajánlatos arabul megtanulni a szükséges fohászokat. A koránidézeteket pedig kötelező arabul mondani –amennyiben ez lehetséges-.

 

Írta: Nidal Mohamed Amin Abiad


[1] Közölte Ibn Asszunni 88 szám alatt és jóváírta Al-Albani.

[2] Gyűjtötte Abu Daúd 126/1, és Lásd a „Szahih Aldzsami" című könyvet 528/1

[3] Gyűjtötte Muszlim 404/1. És "Szunan Ibn Madzsa" című könyvben Fatima –Allahnak kedveztek- Prófétai beszédjében: "Ó Allah bocsásd meg a bűneimet és nyisd ki a könyörületed kapuit!" Jóváírta Alalnani. Lásd a „Szahih Ibn Madzsa" című könyvet 128-128/1

[4] Gyűjtötte Abu Daúd, és Lásd a „Szahih Aldzsami" című könyvet 4591 szám alatt.

[5] (Korán 2:201). Gyűjtötte Abu Daúd 179/2, Ahmed 411/3, Albaghawi a "Sarhussznna" című könyvben 128/7, és jóváírta Al-Alnani a "Szahih Abi Daúd" című könyvben 354/1.

[6] Közölte Dzsabi Bin Abdullah Allahnak kedveztek – és gyűjtötte Ibn Maja (3062) ( ماء زمزم لما شرب له )

https://eihit.com
Létrehozta: Nidal

Nidal




Szólj hozzá!