Üdvözlünk Kedves látogató! Szeretnénk, ha részt vennél a fórumban, és leírnád a saját hozzászólásodat a témák alatt vagy máshol. Ehhez csak annyit kell tenned, hogy bejelentkezel. Ha pedig nincs fiókod, akkor regisztrálj!
United States - Fairfield - Connecticut
Ge:2024.11.23 Hi:1446.05.21
1:15 2:49 7:4110:11 0:33 2:02
A hit Allahban

A hit Allahban


Az Allahban való hit négy részre oszlik:

1- A hit Allah létezésében:

A létezésére rámutatott az al-Fitra, a logika, a vallás és az érzelem.

Alfitrah szerint magyarázat:

Amikor valaki megszületik, akkor olyan dolgok születnek vele, amelyeket betanítás nélkül önmagától tud. Ezeket a dolgokat születés előtt a magasztos Allah beépítette az újszülöttbe, mert az életében szüksége lesz rá. Ezeket a veleszületett dolgokat al-Fitrának hívjuk. A magasztos Allah semmit nem hagyott ki az ember teremtéséből, még az Iszlámvallást is születése előtt megadta neki, úgy hogy amikor megszületik, akkor a baba előretanítás nélkül hisz a teremtőjében. Ezt a veleszületett tulajdonságot nem felejti el, amíg közbe nem jön valami, ami megváltoztatja hitét a teremtőjében. Azt mondta Allah Küldötte –Allah dicsérte és üdvözölte-: "Miden ember az al-Fitrán születik, születése után a szülei, vagy zsidót, vagy keresztényt, vagy pogányt csinálnak belőle" [1]

A logika szerinti magyarázat:

Nincsen olyan dolog, amely saját magát teremti, vagy véletlenül létezik, azért kell, hogy legyen teremtő, aki megteremtette a világmindenséget, és Ő a magasztos Allah, és ezt két pontban szeretném fogalmazni:

a- Nincs olyan dolog, ami megalkotja saját magát, mert mielőtt létezett, azelőtt sehol nem volt. Akkor hogy alkotja saját magát olyan, ami nincs?

b- Nincsen olyan dolog, ami véletlenül létezik, mert minden eseménynek van okozója. A létezés egy olyan tökéletes rendszerben, ahol az égi testek, és más dolgok szorosan kapcsolódnak egymáshoz. Emiatt mindez nem létezhetett véletlenül, mert az, ami véletlenül létezett, nem lehet szabályos, és, ami a kezdetben nem volt szabályos, az nem szabályozhatja magát olyan szabályos rendszerré, mint amiben élünk!

Mivel bebizonyosodott, hogy a rendszer alkotása nem lehet véletlen, tehát van, aki teremtette, és Ő a magasztos Allah a mindenség Ura.

A magasztos Allah meg is említette ezt a logikai bizonyítékot a Koránban. Idézem: "Vagy a semmiből teremttettek? Vagy talán ők a teremtők?" (Korán, At-Tur, 52:35). Ez azt jelenti, hogy teremtő nélkül semmi nem létezhet, vagyis ők nem teremthették saját magukat, hanem Allah a teremtőjük. Egyszer Allah Küldötte –Allah dicsérte és üdvözölte- olvasta a Koránból azt a részt: "Vagy a semmiből teremttettek? Vagy talán ők a teremtők? Vagy ők teremtették az egeket és a földet? De nem! Nincs szilárd bizonyosságuk semmiben. Vagy náluk lennének a te Urad tárházai? Vagy ők azok, akik az uralmat gyakorolják?" (Korán, At-Tur, 52:35-37), és ott volt az egyik társító, akinek (جُبَير بن المطعم) Jubejr bin al-Mut'im a neve, aki hallgatta Allah Küldöttét olvasni az at-Tur fejezetet, és amikor következtek ezek a koránidézetek, akkor azt mondta: "A szívem majdnem repül.[2]"

Mondok egy példát: Ha valaki azt meséli neked, hogy van egy hatalmas nagy kastély, melyet gyönyörű kertek vesznek körül. A kertekben folyók folynak. A kastély a legdrágább bútorral van bútorozva. Azt mondja neked, hogy ez a kastély véletlenül lett, vagy saját magát felépítette. Elhiszed-e neki? Természetesen nem. Meg fogod tagadni ezt az állítást, és meg fogod hazudtolni ezt a butaságot. Ezután mered-e állítani, hogy ez a világmindenség a Föld, az Egek, a Naprendszerek, és ez a nagy szabályos Világegyetem saját magát teremtette, vagy véletlenül lett?

A vallás szerinti magyarázat:

Az égi könyvek mindegyike –a Zsoltár, a Tóra, a Biblia, és a Korán- az egyetlen egy Istent hirdetik, és, ami bennük szerepel, mind jóra és igazságra hívja az embereket. Hogy az emberek a teremtő ítélete szerint békében a teremtő engedelme alatt együtt éljenek, azt bizonyítja, hogy jó, Igazságos, és Bölcs Úr teremtette, és jól irányítja a világmindenséget.

Az érzelem szerinti magyarázat:

Két részre oszlik:

j- Látjuk, hogy aki nyitja a két tenyerét, és felemeli az ég felé, és őszinte szívvel fohászkodik Allahhoz, akkor Allah meghallgatja fohászát, és megadja neki, amit kért. Ha megbánással fordul Allahoz, akkor Allah megbocsátja neki, hiszen azt mondta a magasztos Allah a Koránban: "És Noét! Emlékezz arra, amikor annak előtte hozzánk kiáltott! És mi meghallgattuk és megmentettük őt és a háza népét a nagy szorongattatástól." (Korán, Al-Anbiyaa, 21:76). "És emlékezzetek arra, amikor segítségért fohászkodtatok az Uratokhoz! És Ő meghallgatott benneteket, mondván: 'Meg foglak segíteni benneteket ezer angyallal - szorosan egymás mögött.'" (Korán, Al-Anfal, 8:9). Közölte (انس بن مالك) Anasz bin Malik –Allahnak kedvezett-: "Miközben Allah Küldötte –Allah dicsérte és üdvözölte- mondta a pénteki prédikációt, belépett egy ember, és azt mondta Allah Küldöttének –Allah dicsérte és üdvözölte-: 'elfogyott a pénzünk és éhesek a gyerekek, kérlek, fohászkodj értünk Allahhoz!' Erre Allah Küldötte –Allah dicsérte és üdvözölte- felemelte a két kezét az ég fele, és fohászkodott, erre megmozdultak a felhők az égen, és szakadt az eső, és úgy fejezte be a prédikációt, hogy az eső pergett a szakállán.[3]" A mai napig Allah meghallgatja a fohászkodók fohászát, és  ha Ő tőle kérnek, akkor megadja.

k- A próféták jelei, vagy a természetfeletti erők, amelyek Allah segítségével történtek. Most hallunk róluk, de abban az időben látták. Mindaz bebizonyítja azt, hogy ezeknek a prófétáknak van Uruk, aki küldte őket. Ő Allah a mindenség Ura. Ezek a természetfeletti erők bebizonyítják, hogy ezeknek a prófétáknak  van Uruk, aki támogatja őket és győzelmet szerez nekik. Például, Amikor a magasztos Allah megparancsolta Mózesnek –Allah dicsérte és üdvözölte-, hogy üssön a botjával a tengerre, és amikor odaütött, akkor a tenger tizenkét részre hasadt szét, úgy hogy a tengerhegyek közötti talaj száraz volt azért, hogy Mózesék kényelmesen tudjanak átmenni a túloldalra. Azt mondta a magasztos Allah a Koránban: "És mi azt sugalltuk Mózesnek: 'Üss a botoddal a tengerre!' És széthasadt az, és mindegyik rész olyan lett, mint egy hatalmas hegy." (Korán, Ash-Shu'araa, 26:63).

Másik példa: Jézus –Allah dicsérte és üdvözölte- Allah parancsával feltámasztotta a holtakat, és Allah parancsával feltámasztotta őket a sírjukból. Azt mondta Allah a Koránban, hogy Jézus azt mondta: "És föltámasztom a halottakat –Allah engedelmével-" (Korán, El-'Imran, 3:49). Azt mondta a magasztos Allah Jézusnak: "emlékezz arra, amikor az én engedelmemmel föltámasztottad a halottakat a sírjukból" (Korán, Al-Ma-ida, 5:110).

Harmadik példa: Mohamed prófétának –Allah dicsérte és üdvözölte-, amikor Qurajs törzs kért tőle bizonyítékot a prófétaságáról, akkor rámutatott a Holdra, és a Hold kettéhasadt, és a világon mindenhol az emberek világosan látták ezt. Azt mondta Allah a Koránban: "Közel van immár az Óra és kettéhasadt a Hold. Ha azonban csodás jelet látnak, elfordulnak és azt mondják: 'Hatalmas varázslat!'" (Korán, Al-Qamar, 54:1-2).

Mindezek természetfeletti dolgok, amelyeket Allah támogatásképpen adott a prófétáinak, és megerősítette, és győzelemre vitte őket. Mindez Allah létezésére mutat.

2- A hit Allah Uraságában:

Azt jelenti, hogy Ő az egyedüli Úr. Nincs neki se társa se segítője. Ez teszi Őt hatalmassá, és ezekkel a tulajdonságokkal magasztaljuk Őt.

Úrnak nevezzük azt, akié a teremtés, az uralkodás, és a végső parancs. Nincs teremtő, csak Allah, nincs uralkodó, csak Allah, és a végső szó Allahé. Azt mondja a magasztos Allah a Koránban: "A te Urad, aki hat nap alatt megteremtette az egeket és a földet, aztán fölült a trónra. Betakarja a nappalt az éjszakával, amely sietve követi azt. És megteremtette a Napot, a Holdat és a Csillagokat, amelyek az Ő parancsa szerint kényszerülnek munkálkodni. Vajon nem Őt illeti-e a teremtés és a parancs? Áldassék Allah a teremtmények Ura" (Koránból 7:54). "Ő az, aki beviszi az éjszakát a nappalba, és a nappalt az éjszakába, és Ő rendelte szolgálatra a Napot és a Holdat –mindegyikük megszabott időre futja be a pályáját. Íme, ez Allah, a ti Uratok. Övé a hatalom. Akikhez őhelyette fohászkodtok, azoknak annyi sincs a hatalmukban, mint datolyamagon a hártya." (Korán, Fatir, 35:13).

Nincs olyan ember a földön, aki megtagadja az Isten Uraságát, hacsak nem felfuvalkodásból teszi, mint ahogy történt Fáraóval, amikor mondta a népének: "mondván: 'Én vagyok a magasságos uratok.'" (Korán, An-Nazi'at, 79:24). Azt is mondta: "Ti előkelők! Nem ismerek nektek más istent rajtam kívül" (Korán 28:38). Valójában Fáraó nem bizonyosságból mondta ezt, hanem fennhéjázásból. Azt mondta Allah a Koránban: "Miután a mi jeleink eljöttek hozzájuk, világosan látható módon, azt mondták: "Ez bizony nyilvánvaló varázslat!" És-noha lelkük mélyén meg voltak győződve róla - vétkes és fennhéjázó módon megtagadták azt. Ám nézd meg, milyen végre jutnak azok, akik romlást okoznak!" (Korán, An-Naml, 27:13-14). Azt mondta Mózes –Allah dicsérte és üdvözölte-: "Tudhatod pedig" - mondotta ő-, "hogy e jeleket senki más, csakis az egek és a föld Ura küldte le látható bizonyságok gyanánt. Fáraó! Úgy vélem, hogy elvesztél." (Korán, Al-Isra, 17:102). Ezért ismerték be a társítók Allah Uraságát, de közben társat vallottak mellé az Uraságban. Azt mondta a magasztos Allah a Koránban: "Mondd: Kié a föld, és az, aki rajta van –ha tudjátok?" Azt fogják mondani: "Allahé." Mondd: "Hát nem hallgattok az intő szóra?" Mondd "Ki a hét ég Ura és a hatalmas trónus Ura?" Azt fogják mondani: "minden Allahé." Mondd: "Hát nem akartok óvakodni lenni?" Mondd: "Kinek a kezében van az uralom mindenekfölött, úgy, hogy ő ad védelmet, ám őellene nincsen védelem - ha tudjátok?"   Azt fogják mondani: "Minden Allahé." Mondd: "Miféle varázslat tart hát igézetében benneteket?" (Korán 23:84-89). "És ha megkérdezed őket, hogy ki teremtette az egeket és a földet", bizonyosan azt mondják: "A Büszke és a Tudó teremtette azokat." (Korán, Az-Zukhruf, 43:9). "Ha megkérdezed őket, hogy ki teremtette őket, bizonyosan azt mondják: "Allah!" Hogy fordulhatnak el ennyire tőle?" (Korán, Az-Zukhruf, 43:87).

Az Úr –Magasztaltassék- a világegyetemnek az Irányítója, és bírója. Azt teszi, amit akar –kizárólag az Ő bölcsességétől függően-. Tehát Ő dönti el, hogy hogy szolgáljuk Őt, és hogy viselkedjünk egymással. –Kizárólag az Ő bölcsességétől függően-. Tehát, aki Allah mellé más rendszeralkotót állít, akit őszintén szolgál, az társított! És ezzel nem áll fenn a hite.

3- A hit Allah Istenségében:

Ő az egyedüli Igazisten, akinek nincs társa, abban az értelemben, hogy Őt Istenesíteni vagy szolgálni csak szeretetből, és magasztalásból lehet. Azt mondta a magasztos Allah: "A ti istenetek egyedüli isten. Nincs isten, csak Ő, a Könyörületes, és az Irgalmas." (Korán, Al-Bakara, 2:163). "Allah tanúsítja, hogy nincs más isten, csak Ő. Az angyalok, és a kinyilatkoztatásra vonatkozó tudás letéteményesei is tanúsítják ezt. Ő gondoskodik a méltányosságról. Nincs más isten, csak Ő. Ő a Büszke, a Bölcs." (Korán, El-'Imran, 3:18). Amit a magasztos Allah mellé állítanak, vagy Ő helyette szolgálnak, annak az istenesítése hamis. Azt mondta Allah: "Ez azért van így, mivel Allah az Igazság, és mivel az, amihez Őhelyette fohászkodtok, az hamisság, és mivel Allah a Magasságos és a Nagy." (Korán, Luqman, 31:30). Azt, hogy istennek nevezik azt, az nem adja meg annak a méltóságot arra, hogy Igazisten legyen. Azt mondja Allah a Koránban: "Ezek nevek csupán, amellyel ti, és atyáitok neveztétek el őket, amire nézvést nem küldött le Allah semmiféle bizonyítékot. Vélekedéseket követnek csupán, és lelkük kényét, holott eljött hozzájuk Uruktól az útmutatás." (Korán, An-Najm, 53:23). Azt mondta a magasztos Allah a Koránban, hogy József –Allah dicsérte és üdvözölte- mondta a börtöntársainak: "Fogolytársaim! Vajon az egymás között megosztott urak-e a jobbak, avagy az egyedül való, és mindenható Allah? Őhelyette puszta neveket szolgáltok, amelyekkel ti, és atyáitok hamis isteneiteket elneveztétek, amire nézvést Allah semmiféle bizonyítékot nem küldött le. A törvénykezés egyedül Allah kezében van. Megparancsolta, hogy csupán őt szolgáljátok. Ez az igaz vallás. A legtöbb ember azonban nem tudja." (Korán, Yusuf, 12:39-40). A próféták, és a küldöttek –Allah dicsérte és üdvözölte őket- azt hirdették a népüknek: "Szolgáljátok Allahot. Nincs nektek Rajta kívül más isten." Viszont a társítók ennek ellenére állítottak más isteneket Allahon kívül, akiket magasztos Allah mellé szolgáltak, és győzelmet kívántak nekik, és az ő segítségüket kérték.

A magasztos Allah érvénytelenné tette a társítóknak az Ővele való más istenek állítását két logikai bizonyítékkal:

a- Ezekben az istenekben, amelyeket állítottak nincs semmi isteni tulajdonság. Mindezek teremtmények, amelyek nem tudnak teremteni, nem tudnak hasznot szerezni, nem tudnak ártani, és nem tudnak életre kelteni. És nincs a tulajdonukban semmi a világmindenségből,  vagy az egek egy részéből, semmiben nem részesülnek az Allah birodalmából. Azt mondta a magasztos Allah a Koránban: "Ők azonban más isteneket választottak helyette, akik nem teremtenek semmit, hanem ők maguk teremtmények, akik még saját maguknak sem képesek ártani vagy használni, és nincs hatalmuk sem halálon, sem életen, sem feltámadáson." (Korán, Al-Furqan, 25:3). "Mondd: "Fohászkodjatok csak azokhoz, akiket Allahon kívül istenségeknek véltek! Nincs hatalmunkban egy porszemnyi súly sem, az egekben és a földön. És nincs nekik semmi részük égen és földön. És nincs senki közöttük, aki az ő segítője lenne. És nem használ majd nála a közbenjárás, csak akinek engedélyt ad. Mikor végül elcsitul a szívükben a félelem, azt mondják: 'Mit mondott az Uratok?' –'Az Igazságot' –mondják ők. Ő a Magasztos és a Nagy!" (Korán, Saba, 34:22-23). "Vajon olyasmiket akarnak társítani mellé, amik nem teremtenek semmit, hanem ők maguk teremtmények, és amelyek nem képesek sem őket, sem saját magukat megsegíteni?" (Korán, Al-A'raf, 7:191-192). Mivel ezek az istenek ilyen tulajdonságokkal rendelkeznek, nem érdemes velük foglalkozni. Őket állítani isteneknek butaság lenne.

b- A társítók bevallják, hogy Allah az egyedüli Úr, akinek kezében van a birodalom, és, hogy Ő irányít minket, miközben mi nem irányíthatjuk Őt, de azért állítanak mellé más isteneket.  Mivel bevallották az Ő egyedüli Uraságát, vallják hát be az Ő egyedüli Istenségét is! Azt mondta Allah: "Ti emberek! Szolgáljátok Uratokat, aki teremtett benneteket és azokat, akik előttetek éltek. Talán óvakodók lesztek, aki a földet fekhelyetekké, az égboltot építménnyé tette, és aki az égből vizet küldött le, és azzal mindenféle gyümölcsöt termesztett táplálékul nektek. Ezért ne helyezzetek Allah mellé társakat, holott ti tudjátok azt." (Korán, Al-Bakara, 2:21-22). "Ha megkérdezed őket, hogy ki teremtette őket, bizonyosan azt mondják: 'Allah!' Hogy fordulhatnak el ennyire tőle?" (Korán, Az-Zukhruf, 43:87). "Ha megkérdezed őket, hogy ki teremtette őket, bizonyosan azt mondják: 'Allah!' Hogy fordulhatnak el ennyire Tőle?" (Korán 43:87). "Mondd: 'Ki lát el benneteket az égből és a földből, vagy kinek van hatalma a hallás és a látás fölött? És ki hozza a világra az élőt a halottból és a halottat az élőből? És ki irányítja az Igét?' Azt mondják majd: 'Allah.' Mondd: 'Nem óvakodtok-e Allahtól?' Íme ez Allah, a ti igazi Uratok. Mi egyéb lenne az Igazságon túl, mint a tévelygés? Hogy fordulhattok el így Allahtól?" (Korán, Yunus, 10:31-32).

4- A hit Allah neveiben és tulajdonságaiban:

Allah Magasztosságához illően hamisítás, változtatás, és hasonlítás nélkül működőképesen kell megvalósítani az Ő Neveit, és tulajdonságait, amelyeket a magasztos Allah bebizonyított magáról az Ő Könyvében, és az Ő Küldöttének a Szunnájában –Allah dicsérte és üdvözölte-. Azt mondta a magasztos Allah: "Allahot illetik meg a legjobb nevek. Fohászkodjatok hozzá ezekkel és hagyjátok azokat, akik istenkáromlást követnek el az Ő Neveivel! Megkapják a túlvilágon a fizetségüket azért, amit tettek." (Korán, Al-A'raf, 7:180). Azt is mondta: "És Ő az, aki véghezviszi a teremtést kezdetben, aztán megismétli azt. Ez könnyebb neki. Ő példázza a legmagasztosabbat az egekben és a földön. Ő a Büszke és a Bölcs." (Korán, Ar-Rum, 30:27). "Ő az egek és föld teremtője. Saját magatokból teremtett nektek párokat és a jószágokból is párokat támasztott és ezáltal sokasít meg benneteket. Nincs semmi, ami hozzá hasonló lenne. Ő Halló és Látó." (Korán, Ash-Shura, 42:11).

Akik eltévedtek ebben az ügyben két csoportra oszthatóak:

a- A működőképtelenek csoportja, akik a magasztos Allah neveit és tulajdonságait megtagadták koholva, hogy azonosítani kell a magasságos Allahot az Ő teremtményeivel. Ez az  állítás érvénytelen több okból:

i- Ellenkezik azzal, amit magasztos Allah bebizonyított magáról. Allah bebizonyította, hogy vannak neki külön nevei és tulajdonságai, amelyekkel különbözik a teremtményeitől, és nincs hozzáfogható sehol sem.

j- Ha két dolognak a neve megegyezik, nem jelenti azt, hogy ez a két dolog azonos is. A teremtmények között is lehet tapasztalni ezt, hiszen nekik van kezük, lábuk, szemük, fülük, orruk, és így tovább, viszont azok még sem hasonlítanak egymáshoz. Ha ebben egyet értünk, akkor a hasonlítás a teremtő, és  a teremtményei között még pláne sem azonos.

b- Az azonosítók csoportja, akik nem tagadták meg a magasztos Allahnak neveit, és tulajdonságait, viszont azonosították a teremtőt a  teremtményeivel koholva, hogy ezek a magasztos Allahnak a szavai szerint bebizonyított, mivel a magasztos Allah a Koránban úgy szólt az Ő szolgáinak,  ahogy ők értik. Ez visszautasítandó több okból:

i- Allah azonosítása a teremtményeivel logikailag, és vallásilag hamis.

j- Allah beszélt az emberekkel az égi könyveken keresztül olyan kifejezésekkel, amit értenek a jelentés szempontjából. A magasztos Allah közölte magáról, hogy például felült a trón fölé. A "felülés" szó jelentésének a szempontjából ismerjük. De az igazi és valóságos trón fölé való ülés olyan, amilyen valójában történik, amit mi nem tudunk. Például: az ülés egy székre nem olyan, mint az ülés a ló hátán. Ha ez az összehasonlítás világos volt, akkor az is  világos, hogy Allah trónja fölé való ülés teljesen más, mint mi ülünk a székre.

5- Allah különlegességében való hitnek a gyümölcse.

a- Allah egyedülvalóságának a megvalósítása független a teremtményeitől. És rajta kívül nem   szolgálunk senki mást.

b- A magasztos Allah tökéletesítése, és hatalmasítása a jó nevei és bölcs tulajdonságai által.

c- A magasztos Allah szolgálatának a megvalósítása. Megengedjük magunknak azt, amit Ő megengedett nekünk, és   megtiltjuk magunktól azt, amit megtiltott.


[1] Gyűjtötte ibn Habban a "szahih ibn Habban" című könyvében (129). Al-Bukhari (1385). Muszlim (2658)

[2] Közölte al-Bukhari.

[3] Közölte al-Nasa-i (1528), al-Bukhari (933), és Muszlim (897).


https://eihit.com
Létrehozta: Nidal