Második rész
A házasság elhagyott Szunnái közé tartozik az, hogy az apa vagy a gyám ajánlja a lányát vagy a megbízóját házasság céljából azoknak, akiknek meg van elégedve a vallásával és az erkölcsével. Az emberek tudatlanságból elhagyták ezt a Prófétai Szunnát, mert visszautasították és ellenezték. Sok ember büszkeségből úgy gondolja, hogy ő nem fogja kínálgatni a lányát, mert ez megérintené a jó hírét és a feljebb-valóságát az emberek között.
Inkább azt a szokást követik, hogy ismeretlen ember is megfelel, nem néznek rendesen utána. Az eljegyzés ideje alatt a kérő ennek tudatában megjátssza magát, aztán amikor összeházasodnak, akkor „kibújik a macska a zsákból". Tehát, a házasság után derül ki a kérő erkölcstelensége és vallástalansága.
Korán idézet rámutatott erre az elhagyott Szunnára. "
"Hozzád adnám az egyik leányomat feleségül" - mondta az"
(Korán, Al-Qasas, 28:27 ájából). Ezzel a javaslattal kezdeményezett Szalih Madian a két lány gyámja Mózesnek (Allah dicsérte, és üdvözítette), hogy feleségül adná neki valamelyik lányát. Mózes (Allah dicsérte, és üdvözítette) nem helytelenítette ezt a cselekedetet. "
minden hívő asszony, ha odaajándékozza magát a prófétának és a próféta is feleségül akarja őt venni;"
(Korán, Al-Ahzab, 33:50 ájából). Ez az idézet is arra mutat, hogy a nőnek szabad ajánlani magát (persze a gyámján keresztül) annak, akinek tetszik a vallása és az erkölcse. Ahogy a Prófétai beszédben szerepel. Anasz Bin Maliktól származó Prófétai beszéd:
[1]„Egy nő ajánlotta magát a Prófétának, erre Anasz lánya nevetett, mondván: „Nem szégyelli magát!". Erre azt mondta neki Anasz: „Ő jobb nálad, legalább ajánlotta magát a Prófétának"„.
Omar Bin Al-Khattab ajánlotta Hafsza lányát Othman Bin Affan-nak. Azt mondta:
„Eljöttem Othman Bin Affan-hoz és ajánlottam neki a lányomat Hafszát feleségül „gondolkodok rajta" -
felelte az. Néhány nap múlva találkoztam vele és azt mondta nekem: „Most nem gondolok a házasságra". Aztán találkoztam Abe Bakr As-Sziddikkal és ajánlottam neki Hafszát feleségül". Erre Abu Bakr csöndbe maradt és nem válaszolt nekem". Aztán a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette) eljegyezte és feleségül vette. Egy nap Abu Bakr találkozott velem és azt mondta: „a múltkor ajánlottad nekem Hafszát feleségül és én azért maradtam csendben és nem válaszoltam, mert előtte a Próféta jelezte nekem titokban, hogy szeretné feleségül venni őt. Nem akartam nyilvánosság elé vinni a Próféta titkát". Ha pedig a Próféta elengedte volna, akkor szívesen elfogadtam volna feleségemnek". Közölte Bukhari.
Az urak közül az egyik úr a Próféta követői közül a tudós, (
[2]Az-Zahid) Sza'id Bin Al-Muszayyib is ajánlotta a lányát. Sok Kalifának megtiszteltetés lett volna, ha a lánya hozzájuk ment volna feleségül. Ajánlotta őt inkább az egyik szegénységben élő tanítványának, akinek a neve Kathir Bin Abi Uada-a volt. Ez a szegény ember alig fogta fel, hogy neki akarja adni a lányát, miközben sok Kalifa mindent megtett volna azért, ha feleségül vehette volna . Ez az úr a nagy és gazdag családokhoz tartozott. Ennek ellenére, ez a család, annak kínálta a lányt, akinek tetszett az erkölcse és a vallása, függetlenül attól, hogy az illető gazdag-e vagy sem. Hol vagyunk mi tőlük, a Szunnától, és az útmutatásuktól?
Azt mondta al-Kurtubi ennek az Ájának a magyarázatában: "
Hozzád adnám az egyik leányomat feleségül" - mondta az"
""Hozzád adnám az egyik leányomat feleségül" - mondta az -, "azzal a feltétellel, hogy hozzám szegődsz nyolc esztendőre. Ha letöltöd a tíz esztendőt az rajtad áll. Nem akarok nehézséget támasztani neked. Úgy találod majd, ha Allah úgy akarja, hogy jóravaló vagyok a jóravalók között."" (Korán, Al-Qasas, 28:27). A gyám ajánlja a lányát a férfinak, ez egy élő Szunna, ami szerint cselekedhetnek az emberek. Szalih Madian ajánlotta a lányát Szalih Beni Izráelnek, Omar Bin Al-Khattab ajánlotta a lányát Hafsza Abi Bakrnak és Othmánnak. A Mauhuba kínálta magát a Prófétának. Nincs ebben semmi, ha a férfi ajánlja a lányát, vagy a nő magát, követve ezzel a jó, hajdan lévő igaz muszlimok példáját.
Fontos figyelmeztetés
Dicséretes erkölccsel és nagy jósággal rendelkezik az, aki a lányát (a szeme fényét) vagy a megbízóját ajánlja feleségül annak, akinek tetszik a vallása és az erkölcse. A gyámnak nagyon meg kell fontolnia azt, hogy kinek is adja és ezzel a megfelelő kezek közé tegye őt. Vigyáznia kell arra, hogy ne adja olyannak, aki nem becsüli meg őt és nem köszöni meg neki. Sőt, megalázza az első veszekedésnél vagy néha veszekedés nélkül is megszégyeníti azzal- kiabálva felé-, hogy az apja rátukmálta őt azért, hogy megszabaduljon tőle. Szidja őt és az apját is. Az ilyen ember neveletlen, erkölcstelen és alávaló férfi. Nem érdemli meg azt a bizalmat, amit kapott a gyámtól. Figyelmeztetni és óvni kell mindenkit az ilyen erkölcstelen férfitól, nehogy véletlenül más nő is egy ilyen ember csapdájába kerüljön. Azért is írtam ezt a figyelmeztetést külön, mert sok ilyen szégyenletes esetről hallunk. A cél az lenne, hogy megfelelő ismeretanyagot szolgáltassunk ebben a témában, hogy megelőzhessük ezzel a bajt, Allah engedelmével.
Napjainkban szaporodott a gonoszság
Olyan korban élünk, ahol már nincs bizalom. Annyira elterjedt a bizalmatlanság, hogy a megbízhatóról kiderülhet, hogy ő sem az. Elterjedt a hazugság, a becsapás és a megcsalás. Sokasodtak a gonosz emberek, megritkultak a jók a férfiak és a nők körében. Nem lehet már megállapítani, hogy ki a jó és k
i a rossz. A gyámnak egyre nehezebb a dolga, hogy kiválassza a jó férfit a lányának illetve a férfinak is egyre nehezebb a jó lányt kiválasztani. Ebből az következik, hogy sokszor a jó lány rossz férfihoz megy feleségül és a jó férfi rossz lányt vesz feleségül. Innen erednek a házasság különböző problémái és nézeteltérései, amelyekkel nap mint nap találkozunk. Emiatt a lehető legalacsonyabbra kell csökkentenünk ezt a veszélyes jelenséget azért, hogy szét lehessen választani a két csoportot egymástól. A jó férfiakat és a jó nőket a rossz férfiaktól és a rossz nőktől. Azt kell elérni, hogy a jó nők a jó férfiakhoz, és a rossz nők a rossz férfiakhoz menjenek, hogy beteljesedjen Allah mondása a Koránban:
"A hitvány nők a hitvány férfiakhoz, a hitvány férfiak a hitvány nőkhöz tartoznak. Az igaz nők pedig az igaz férfiakhoz, az igaz férfiak pedig az igaz nőkhöz tartoznak. Az ilyenek föl vannak mentve attól, amit róluk mondanak. Megbocsátás és nagylelkű gondoskodás lesz az osztályrészük." (Korán, An-Nur, 24:26).
Információ bevallása a vőlegényről és a menyasszonyról
Az őszinteséghez és a Szunnához tartozik az, hogy mindkét fél ismerősei őszintén vallják be, hogy a férfi milyen erkölccsel, vallással, tanulmányi, műveltségi, társadalmi, és gazdasági szinttel rendelkezik. Ugyanúgy ismertessék a lány adatait, azért hogy mindkét fél (a vőlegény és a menyasszony) tisztában legyen azzal, hogy milyen tulajdonságokkal és képességekkel rendelkezik a leendő párja. Alkalmas és megfelel-e a másiknak vagy nem. Mielőtt aláírnák a házassági szerződést és mielőtt megbánnák azt, azelőtt az egyik félnek ismernie és tisztába kell lennie a másik fél milyenségével.
[3]Fatima Bint Kaysz beszéde szerint, azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
„Ha jön hozzád kérő, akkor kérdezz engem róla!". Azt mondta: „Amikor jött kérő, közöltem a Prófétával". Ő pedig megkérdezte: „Ki a kérő?". Azt feleltem, hogy Mu'awiya, és egy másik férfi, aki Kurays törzshöz tartozik. Erre azt mondta a Próféta: „Mu'awiya is egy Kurays-hoz tartozó legény, aki nem rendelkezik semmivel, a másik pedig rossz tulajdonságokkal rendelkezik, akiben nincs semmi jó, de ajánlom neked Uszama Bin Zaydot". Erre azt felelte: „Nem szeretnék hozzá menni". A Próféta háromszor ismételte ugyanezt. A nő meg hozzáment feleségül. Más verzió szerint:
[4]„Abu Dzsahmban nincs semmi jó, Mu'awiya pedig rosszra való, akinek nincs is pénze, de ajánlom neked Uszama Bin Zaydot, de én nem akartam. Erre ismételte: „ajánlom Uszama Bin Zaydot". Erre elfogadtam az ajánlatot és hozzá mentem feleségül. Így a magasztos Allah jóval megáldotta a férjét". A Próféta megmagyarázta neki minden kérőnek a helyzetét azért, hogy világos legyen előtte minden, aztán ajánlotta neki, aki ezeknél jobb.
Engedélykérés a menyasszonytól a házasság előtt
Ha eljön egy kérő, aki szeretné eljegyezni valamelyik nőt, akkor a gyámjának kell, hogy kérje a véleményét, az engedélyét, a kedvezését, és a beleegyezését a házassághoz. Akkor is, ha szűz a nő vagy nem.
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette):
„a nő (aki nem szűz) csakúgy mehet férjhez, ha parancsot ad rá. A szűzlány pedig csakúgy mehet férjhez, ha engedélyt kérnek tőle".Azt kérdezték:
„Ó Próféta! Hogyan fejti ki az engedélyét?". Azt felelte: „Ha csöndbe marad, akkor benne van".Muttafak Alayh. A csöndbe maradás a beleegyezést jelenti és ez illik egy szégyellős szűz lányhoz. Ha pedig nem egyezik bele, akkor muszáj neki jeleznie és elutasítania a kérőt.
[5]
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette):
„a szűz lánynak az engedélyét kell kérni".
Erre azt felelte Aisha: „de a szűz szégyellős!".
Azt felelte: „a csöndbe maradása a beleegyezését jelenti". Közölte Bukhari
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette):
„a nőnek (aki nem szűz) jogában áll képviselnie saját magát úgy, mintha a gyámja képviselné őt. A szűz lánynak a csendes beleegyezését kell kérni. A csöndbe maradása a beleegyezését jelenti".Közölte muszlim.
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette):
[6]"A nő (aki nem szűz) képviselteti és indíthatja a saját ügyét a gyámjával. Az árvától pedig engedélyt kell kérni. Ha csöndbe marad, ez a beleegyezését jelenti". Más verzió szerint:
„Ha csöndbe marad, ez a beleegyezését jelenti és ha visszautasítja, akkor nem szabad házasságot kötni".Tehát senki nem kényszerítheti a házasságra, ha a lány nem akarja.
Azt mondta Al-Athir az „Annihaya" című könyvében: „
ha a lány visszautasítja a kérőt, akkor nem szabad házasságot kötni". Ez azt jelenti, hogy a gyámja nem adhatja a kérőhöz a megbízója beleegyezése nélkül.
Azt mondta Ibn Taymiyya a [32/48] döntvényeiben: „csak a lány beleegyezésével szabad hozzáadni, és a lány visszautasításával megtiltani a házasságot"
'Idij Al-Kanaditól származó Prófétai beszéd, hogy azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette):
[7]„Kérjétek a nők engedélyét".Erre azt mondta:
„ó Próféta, de a szűz lány szégyellős".Erre azt felelte:
„a nő a nyelvével megmondja a véleményét de a szűz lánynak a csöndbe maradása a beleegyezését jelenti"
[8]Azt mondta Khansza-a Bint Khadim, hogy az apja akaratán kívül férjhez adta, miközben nem volt szűz. Elment a Prófétához panaszkodni, erre a Próféta szétbontotta a házasságot.
Azt mondta Abdullah Bin Abi Barida, aki az apjától hallotta:
[9]„Eljött egy leány a Prófétához és azt mondta neki: „az apám férjhez adott az unokatestvéremhez azért, hogy a jó hírét megjavítsa".Ennek a lánynak az unokatestvére jó hírű családhoz tartozott és az apja hozzáadta, hogy a lánya is oda tartozzon. Úgy gondolta, hogy emiatt a lánya jó híre és az övé is megjavul". Erre a Próféta megkérdezte a leányt:
„akarod-e férjednek vagy nem". Erre azt felelte:
„Én egyet értek apám tettével, de azért jöttem mesélni Allah küldöttének ezt, hogy a nők értesüljenek arról, hogy nem az apák kezében van a lányuk sorsa""
[10]Ibn Abbasztól származó Prófétai beszéd, hogy egy szűz szolgálólány eljött a Prófétához és megemlítette azt, hogy az apja az ő akarata ellenére férjhez adta. A Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette)
választási lehetőséget adott lánynak. Ha akarja, akkor marad, ha nem, akkor megbontja a házassági szerződést.
Azt mondta Aisha (Allahnak kedvezett) a Prófétáról:
[11]„Olyan volt, hogyha valamelyik lányát szerette volna férjhez adni, akkor leült mellé. Aztán megemlítette neki, hogy XY kéri XY kezét. Megemlítette a kérő nevét és a lánya nevét is. Ha csöndbe maradt, akkor hozzáadta, ha pedig kopogott (Nakarati-Sszitr), akkor nem adta hozzá"
Tehát a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette) a hívők gyámolítója, aki elsőbbséget élvez a hívőknél jobban mint saját maguk. A hívők ezerszer több hasznot köszönhetnek neki mint saját maguknak. Ennek ellenére választási lehetőséget ad a lányának a jövőbeli társa választásában. Tehát, nem kényszerítette a lányát olyan házasságra, amit nem akart azért, hogy példát mutasson az apáknak. Az Uram dicsérete és üdvözlete legyen rája.
[12]Amikor Aisha (Allahnak kedvezett) kiszabadította a rabszolganőjét Barirát, akkor Barirának volt egy férje, akit Mughithnak hívtak. A Próféta rá akarta beszélni Barirát, hogy maradjon a férjével és ne hagyja el őt. Erre azt kérdezte Barira: „Nem áll-e jogomba elhagyni őt?"-„de, igen" felelte a Próféta. Erre azt mondta: „Akkor elváltam tőle".
Mughith forgott Barira körül sírva és a könnyei szinte folytak a szakállára.
[13]Azt mondta a Próféta Al-Abbasznak: „ó Al-Abbasz! Nem csodálkozol azon, hogy Mughith mennyire szereti Barirát, miközben Barira mennyire utálja Mughithot?".
Azt mondta a Próféta Barirának: „ha visszamennél hozzá, mégis ő a gyermeked apja".
Erre azt felelte: „ó Próféta, ezt parancsolod nekem?".Ez a viselkedése Barirának a jó erkölcséhez tartozott a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) iránt. Akarta tudni a Próféta kérését, mielőtt válaszol. Ha a Próféta megparancsolta volna neki ezt, akkor Barirának a reagálása nem lett volna más, mint: „hallottam és engedelmeskedek", mert a Próféta parancsát nem lehet sem vitatni sem visszautasítani. Ha nem parancsból mondja, akkor cselekedhet úgy, ahogy szeretne.
Azt felelte a Próféta: „Én csak közben járok köztetek".
Erre azt felelte: „Nem tartok igényt rá".
Ebben intés van a mostani apáknak és az ügyvédeknek, hogy a házasságban nincs kényszer. A jó házasság a szereteten és az együtt érzésen alapszik és azon, hogy egyetértés legyen a két fél között.
Azt mondta As-Sawkani a Nil Al-Awtar című könyvében [123/6]: „Ha a házasságát az érett szűz lánynak az engedélyén kívül kötötték, akkor az a házasság nem érvényes. Ezen az úton járt Al-Awza-i, Ath-Thawri, Al-Itra, és Ibn Hanifa. At-Tirmizi pedig több tudóstól mesélte el ezt. "
Írta: Nidal Mohamed Amin Abiad.
Lektorálta: Aisha Bint Kovács.
[1] Szahih Szunan Annisza-i 3049
[2] Aki elhagyja az élet ügyeit és bevonul istenszolgálatnak szentelni az életét
[3] Szahih Szunan Abi Daud 3043
[4] Szahih Szunan Abi Daud 3044
[5] Ez volt régen, de napjainkban a rossz média elvette a muszlim lányoktól a szégyelltséget, ami kezdetileg megvolt. Napjainkban a szűzlányok olyan bátrak és szemtelenek, hogy ugyanúgy bőven kifejtik magukat bő vitával, és magyarázattal beleegyezéskor, mint amikor nem egyeznek bele.
[6] Szahih Szunan An-Nisza-i 3059
[7] Asz-Szulszula-S-Szahiha 1459
[8] Szahih Szunan An-Nisza-i 3066
[9] Azt mondta As-Sawkani az „Asz-Szayl Azs-zsarrar" című könyvében 274/2, hogy Ibn Mazsah kiadta a „Ridzsal asszahih" című könyvében, és kiadta: Ahmed, An-Nisza-i, Abdullah Bin Baridah, és Aishától származik.
[10] Szahih Szunan Abi Daud 1845
[11] Kiadta Ahmed, és mások, az As-Szulszula „Asz-Szahiha" című könyvében: 2973
[12] Azt mondta Sejkh Naszirf a "Irwa-a Al-Ghalil" című könyvében [274/6]: "Kiadta Ad_Darimi, At-Tahawi, és Ahmed. A két sejkh szerint, hogy a Prófétai beszéd (erős) szahih eredetű"
[13] Szahih Szunan An-Nisza-i
https://eihit.com