Üdvözlünk Kedves látogató! Szeretnénk, ha részt vennél a fórumban, és leírnád a saját hozzászólásodat a témák alatt vagy máshol. Ehhez csak annyit kell tenned, hogy bejelentkezel. Ha pedig nincs fiókod, akkor regisztrálj!
United States - Cambridge - Massachusetts Ge:2024.12.03 Hi:1446.06.02
Ötödik rész
A házasság gyámolítása megóvást, megbízatást és felelősséget jelent. A gyámság nem dicsekvést, magas rangot vagy fennhéjázást, hanem inkább megbízatást és nagy felelősséget jelent, ami a gyámot terheli. Néhány pontban szeretném ismertetni a gyámság feltételeit:
Muszlim legyen: Ez alól a feltétel alól kiesik a hitetlen gyám. A [1]Murtadd-ról, a nem imádkozóról (akár szándékosan akár nem), a vallással gúnyolódóról és a hitetleneket gyámolítóról ugyanúgy kiesik a gyámság képviseletének a joga, ahogy a született hitetlen esetében. Azt mondta a magasztos Allah: "Allah nem ad utat a győzelemre a hitetleneknek a hívők ellen." (Korán, An-Nisza, 4:141 ájából). Ha megengednénk azt, hogy a muszlim nőnek a gyámja hitetlen legyen, akkor ez a gyám adhatná a muszlim megbízóját egy hitetlen férfinak, ami (ahogy az előzőekben említettem) szigorúan tilos a mi vallásunkban. Az ilyen gyám nem fogja betartani az Iszlám parancsait a muszlim megbízójának a házasságát illetően. Ezzel egy hitetlent fogadnánk gyámnak egy hívő helyett, ami ellentmondana a következő kegyes Ájáknak. "A hívőknek nem szabad hitetleneket gyámolítóknak (Eulije-e ) fogadniuk a hívők helyett!" (Korán, El-'Imran, 3:28 ájából)."Ti hívők! Ne fogadjatok tagadókat gyámolítótoknak a hívők helyett! Vajon nyilvánvaló érvet akartok adni Allahnak saját magatok ellen?" (Korán, An-Nisza, 4:144). Tehát a magasztos Allah megtiltotta azt, hogy a hívők egy hitetlent fogadjanak gyámnak a hívők helyett. "Ti hívők! Ne fogadjátok apáitokat és testvéreiteket gyámolítóknak, ha azok többre tartják a tagadást a hitnél! Akik közöttetek gyámolítónak fogadják őket - azok a kegyetlenek." (Korán, At-Tawba, 9:23). A kegyes Ája megtiltja a menyasszonynak akár az apját vagy a testvérét is (ha azok támogatják a hitetlenséget) a gyámság minden fajtájának a jogától és (ami fontosabb) a házassági gyámságnak a jogától is. Tehát arról szól, hogy nem szabad a lány apjának vagy testvérének vállalni a gyámságot abban az esetben, ha többre tartják a hitetlenséget, mint a hitet és nem kötelezik magukat Allah parancsához. "Ti hívők! Ha hívő nők vándorolva jönnek hozzátok, vessétek alá őket próbának! Allah az ő hitük legjobb ismerője. Ha úgy tapasztaljátok, hogy hívők, akkor ne küldjétek őket vissza a hitetlenekhez! És ők tilalmasak a hitetleneknek, s azok tilalmasak nekik.""Ti hívők! Ha hívő nők vándorolva jönnek hozzátok, vessétek alá őket próbának! Allah az ő hitük legjobb ismerője. Ha úgy tapasztaljátok, hogy hívők, akkor ne küldjétek őket vissza a tagadókhoz! Ők tilalmasak a tagadóknak, s azok tilalmasak nekik. Adjátok azonban meg nekik azt, amit elköltöttek rájuk. És nem lehet vétketekül felróni nektek azt, ha feleségül veszitek őket, ha odaadtátok nekik a fizetségüket. És ne kapaszkodjatok a tagadó asszonyokkal való házasság örvébe! Kérjétek el, amit ti költöttetek rájuk, és ők is kérjék el, amit ők költöttek! Ez Allah döntése. Ő dönt közöttetek. Allah Tudó és Bölcs." (Korán, Al-Mumtahina, 60:10). Ez a tilalom mindenféle gyámságra érvényes. Nincs gyámsági jog a rokonok között, ha azok hitetlenek. Amennyiben a rokonok vagy a szülők hitetlenek, akkor elszakad a gyámság köteléke közöttük és a hívő rokonaik között. Ha egy hívő nő elvándorol a hitetlen férjétől (akár rokona is lehet), akkor a muszlimoknak nem szabad visszaküldeniük ezt a nőt a hitetlen férjéhez. A Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette) feleségül vette Habiba Bint Abi Szufyan-t anélkül, hogy az apja véleményét kikérte volna, mert annak idejében Abi Szufian még hitetlen volt. Itt van Ummu Habíbáról szóló Prófétai beszéd is, [2]Ummu Habiba volt Ubaydullah Bin Dzsahs-nak a felesége, akinek a férje Habasában meghalt. Aztán An-Nazsasi feleségül adta a Prófétának. An-Nadzsasi négyezer Dirhamot (négyszáz dinart) fizetett hozományként a megbízójának a Próféta helyett és elküldte a nőt a Prófétához Sarhabil Bin Haszanával. Azt mondta Abu Daud, hogy Haszana ő Sarhabíl anya volt.
Férfi legyen: A nő nem adhat egy másik nőt férjhez. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette): [3] „a nő nem adhatja férjhez sem a másik nőt sem magát. A parázna nő az, aki magát adja férjhez"
Felnőtt, rendes és intézkedő legyen: Tehát nem lehet gyám az, aki nem érte el a felnőtt kort, sem a gonosz, sem a gyengeelméjű, sem az ügyetlen, aki nem képes intézkedni. Azt mondta a Próféta: (Allah dicsérte, és üdvözítette) [4]"Három embernek [5]felemelkedett a toll, az alvó, amíg nem kel fel, a kicsi, amíg nem nő fel és a bolond, amíg nem gyógyul ki"."A gyengeelméjűeknek ne adjátok oda a javaitokat, amelyeket Allah nektek rendelt megélhetés gyanánt. Inkább lássátok el őket abból s ruházzátok őket és beszéljetek velük illendő módon!" (Korán, An-Nisza, 4:5). Ez a kegyes Ája arról beszél, hogy pénzt rá bízni a gyengeelméjű emberre nem lehet. A házassággal kapcsolatban meg pláne nem lehet gyengeelméjű gyámja a menyasszonynak. Van olyan gyám, aki szerencsejátékban fogad és a lányát vagy a megbízóját teszi fel erre tétnek. Ha veszít, akkor vagy feleségül adja vagy eladja a nyerőnek. Mások pedig feleségül adják a megbízójukat egy állásért vagy javakért, amit azután kapnak, miután feleségül adták őt. Figyelmen kívül hagyva az illető erkölcsének és vallásának a milyenségét és azt is, hogy megérdemli-e a megbízóját vagy sem. Sajnálatos dolog, hogy ez történik napjainkban. Az ilyen embereket nem szabad gyámnak fogadni. "Tegyétek próbára az árvákat hogy elég érettek-e már, amíg a házasulandó korba nem cseperednek! Ha úgy találjátok, hogy elég érettek már, akkor adjátok ki nekik a javaikat!" (Korán, An-Nisza, 4:6 ájából). Tehát, nem elég az, hogy az árva eléri a felnőtt kort, hogy feleségül mehessen valakihez. Meg kell győződni róla, hogy tényleg érett-e a pénze felügyeletére és oda is lehessen neki adni azt. Ez a kegyes Ája azt tanítja velünk, hogyha valami fontos dolgot szeretnénk valakire rábízni, akkor meg kell tapasztalni és meg kell tudni azt, hogy az a valaki képes-e erre a megbízatásra vagy sem. A mi esetünkben, - ami a házassági gyámot illeti-, arra meg pláne érvényes az, hogy meg kell tapasztalni a képességét, hogy el tudja-e látni a gyámsági feladatokat a megbízójával szemben.
Ne legyen számító: Van olyan gyám, aki hasznot akar szerezni a házasságból. Ha van a nőnek állása, akkor arra számít, hogy a fizetéséből haszna legyen. Szeretne egy kis összeget vagy egyéb anyagi dolgot megszerezni, amit a vallás nem is támogat. Emiatt elutasítja azt a kérőt, aki jó erkölccsel és vallással rendelkezik. Az ilyen férfit el kell tiltani attól, hogy gyámja legyen egy tisztes menyasszonynak. "Ti hívők! Nem megengedett nektek az, hogy örököljétek meghalt atyafiaitok feleségeit az ő akaratuk ellenére, s az sem, hogy akadályokat gördítsetek újabb házasságuk elé azért, hogy megkaparintsatok valamennyit abból, amit korábban hozományként adtatok nekik, kivéve, ha valami nyilvánvalóan szégyentelen dolgot követnek el. És bánjatok illendő módon velük! Ha nemtetszést éreztek irántuk, lehet, hogy olyasvalami iránt éreztek nemtetszést, amibe Allah sok jót fog belehelyezni." (Korán, An-Nisza, 4:19). Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette): [6]„Aki kárt okoz valakinek, annak Allah kárt fog okozni". Ha a házasság elé valami akadályt gördítenek, ez veszélyt jelent a menyasszonyra és a vőlegényre egyaránt, valamint az egész muszlim társadalomra is. Ahogy mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) az előzőekben említett prófétai beszédében: „...ha nem adjátok össze, akkor nagy kísértés lesz a földön". Szóval, ha jön egy kérő, akinek az erkölcsével és a vallásával meg vagyunk elégedve, akkor minden további nélkül oda kell adni neki a lányt, mert egyébként romlás keletkezne a társadalomban, ahogy az előzőekben említettük.
Ki a gyám?
A gyám, a legközelebbi rokona a menyasszonynak, aki gyengéd vele szemben, megóvja őt, ha valami rossz vagy szégyenletes dolog történik vele. Óvja attól, hogy valami hibát kövessen el. Amennyiben ez előfordulna, akkor titokban tartja. Elsőbbségi sorrend szerint fogom sorolni a jogosultakat a gyámságra: Az apja, a gyermeke, a testvére, a nagybátyja és így tovább. A sorrendet megfigyelhetjük ebben a kegyes Ájában is "Mondd: "Ha apáitok és fiaitok és testvéreitek és feleségeitek és nemzetségetek" (Korán, At-Tawba, 9:24 ájából). Tehát a magasztos Allah sorolta nekünk a Koránban a rokoni kapcsolat sorrendjét. A legszorosabb kapcsolattal kezdte és a legtávolabbival fejezte be. "Nem találsz olyan népet, amely - ha hisz Allahban és a Végső Napban - szeretettel viseltetne olyanok iránt, akik szembeszegülnek Allahhal és a küldöttével, még akkor sem, ha azok apáik, fiaik, testvéreik vagy a nemzetségük tagjai lennének. Allah beleírta a hitet a szívükbe és Ő tőle való lélekkel erősítette meg őket. Kertekbe bocsátja majd be őket, amelyek alatt patakok folynak s örökké ott időznek. Tetszését leli bennük Allah, és ők is tetszésüket lelik benne. Ők Allah szövetségesei (Hizbe-llah). Bizony, Allah szövetségesei azok, akik boldogulnak." (Korán, Al-Mujadila, 58:22).
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette): [7]„a szűzlánynak a gyámja legyen az apja". Tehát, a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette) kizárólag az apát jelölte ki, mint gyám. Az apa jelenlétével csak őt és senki mást nem illetheti a gyámság joga abban az esetben, ha a fent sorolt feltételek megtalálhatóak az apában. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette): [8]„az apának a testvére a rokoni kapcsolatának a rangja olyan, mint az apáé". Tehát, az apának a testvére olyan, mint az apa, akkor a rokoni kapcsolatnak a szilárdsága is ugyanolyan. Azt mondta Ahmed Imám, hogy a lány gyámságának az elsőbbségi sorrendje: „az apja, a gyermeke, a testvére, és az apjának a testvére". Ha ezek a gyámok nincsenek, akkor folyamodhatnak a nagyapához és a dédnagyapához, aztán az unokákhoz. Ha mindezek nem találhatóak meg, akkor lehet folyamodni az apa testvérének a fiaihoz. Ha az apa felőli rokonságból nem található meg az a gyám, aki megfelel a fent felsorolt tulajdonságoknak, akkor az anya felőli rokonsághoz kell folyamodnunk. Nagyapa, aztán a nagybácsi. Azt mondta Allah a Koránban: "És akik később lettek hívők és szállottak harcba veletek együtt, azok közétek tartoznak. Ám a vér szerinti rokonok állnak a legközelebb egymáshoz. Ez áll Allah Írásában. Allah minden dolog tudója." (Korán, Al-Anfal, 8:75)."A prófétának elsőbbsége van a hívőknél, mint ők maguknak, és feleségei olyanok, mint az anyjuk. Ám a vér szerinti rokonok -ez van Allah Írásában - közelebb állanak egymáshoz, mint a medinai hívők és a muhedzsirún egymáshoz. Ám hittestvéreitekkel szemben cselekedjetek jót! Ez feljegyeztetett az Írásban." (Korán, Al-Ahzab, 33:6). Ez a sorrend, amit megemlítettem változó és attól függ, hogy a megfelelő gyám mennyire felel meg a fent felsorolt feltételeknek, mennyire gyengéd a megbízójához, mennyire szeretné a menyasszonyt megóvni a bajtól, mennyire titoktartó, mennyire tud tanácsot adni neki és mennyire jóakaró iránta. A gyámságnak a célja az, hogy legyen valaki, aki megóvja és védelmezi a menyasszonyt attól, hogy rosszul bánjanak vele vagy bántalmazzák őt. A lehető legjobb felé kell irányítania, hiszen a gyámság megbízatást és nagy felelősséget jelent. Ez a megbízatás nem jogosítja fel a gyámot arra, hogy dicsekedjen, magas rangú legyen, vagy fennhéjázzon.
Ha a menyasszony rokonai közül egyik gyám sem felel meg a feltételeknek, akkor mondhatjuk, hogy nincsen gyámja. Ebben az esetben az Iszlám képviselet kinevez egy megfelelő gyámot. Ahogy mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette): [9]„az Iszlám képviselet a gyámja annak, akinek nincs gyámja". Ha Iszlám képviselet sincs, akkor a menyasszony megbíz egy idegen muszlim embert, akinek tetszik az erkölcse és a vallása. Azt mondta Allah: "A hívő férfiak és a hívő nők egymás gyámolítói.""A hívő férfiak és a hívő nők egymás gyámolítói. Azt parancsolják meg, ami helyénvaló, és azt tiltják meg, ami elvetendő. Elvégzik az imádságot, zakátot adnak és engedelmeskednek Allahnak és a küldöttének. Allah irgalmas lesz hozzájuk. Allah Büszke és Bölcs." (Korán, At-Tawba, 9:71). Azt mondta Al-Kurtubi az „Al-Dzsami" című könyvében [76/3]: „ha a nőnek nincsen gyámja, akkor kinevez valakit a szomszédjai közül (aki muszlim), akinek tetszik az erkölcse és a vallása, és akiben megbízik. Ebben az esetben ő lesz a nőnek a gyámja a házasság ideje alatt. A házasság szükséges dolog az embereknek, ezért nagyon fontos foglalkozni vele. Azt mondta Malik a [10]gyenge nőről: „az adja feleségül, akire rábízza az ügyét, mert nincs neki sem gyámja, sem Iszlám képviselete, emiatt fordult a muszlim közösség közül valamelyik gyámhoz"".
A nem muszlim menyasszonynak a gyámja
Ha a nő nem muszlim és muszlimok között él (Ahli-Zzimmeh), akkor az ő vallásához tartozó rokonaihoz kell fordulnia. Az lesz az ő gyámja, aki rokoni sorrend szerint megfelel neki. Azt a sorrendet kell követnie, amit előzőleg említettünk a muszlim nő gyámjával kapcsolatban, mert azt mondta Allah: "Ők egymás gyámolítói!""Ti hívők! Ne fogadjátok gyámolítóként a zsidókat és a keresztényeket: Ők egymás gyámolítói! Ha valaki közületek gyámolítónak fogadja őket, az közéjük tartozik! Allah nem vezeti az igaz útra a kegyetlen népet." (Korán, Al-Ma-ida, 5:51).
Abban az esetben, ha nincs neki gyámja, akkor az Iszlám képviselet kinevez egy megfelelő gyámot, aki férjhez adja a nem muszlim menyasszonyt. Amennyiben a nő egy muszlim országban él vagy szerződéssel (vízummal) lépett be az országba, akkor az Iszlám rendszer megállapodása és békéje alatt él, az Iszlám képviselet gondoskodását élvezi, ahogy a Próféta mondta: „Mindannyitok pásztor, és minden pásztor felelős a nyájáért".
A hiányzó vagy a börtönbe zárt gyám
Ha a gyám, aki a legközelebb áll a menyasszonyhoz elutazott vagy börtönben van, és emiatt nem tudnak kapcsolatot tartani vele, akkor az elsőbbségi sorrend szerint a következő rokon lesz a gyámja, és a hiányzó gyám elesik a gyámsági jogától. A jövőben nem avatkozhat a jelenlegi gyámjának a munkájába. Azt mondta Al-Kurtubi az „Al.Dzsami" című könyvében [79/3]: „Ha a legközelebbi gyám börtönben van vagy gyengeelméjű, akkor feleségül adhatja a lányt a sorrend szerinti következő jogosult gyám. Ha az sincs, akkor az utána következő lesz a gyámja". Ez „Maliki" iskola tanítása szerint. Azt mondta az egyik hajdani Szunna tudósunk, hogyha a legközelebbi gyám jelen van, akkor a következőnek nincs joga a gyámságban. Ha pedig a legközelebbi hiányzik úgy, hogy a vőlegény nem éri el és nem tudja megvárni, akkor a gyámság joga átmegy az elsőbbségi sorrend szerint, a következő gyámhoz. Amennyiben a hiányzó jogosult gyám visszajött miután a következő gyám átvállalta a gyámságot, akkor nem áll jogában beleavatkozni a munkájába. Ez, a „Hanafi" iskola tanítása szerint.
Két tanú
A két tanú segít abban, hogy nyilvánosságra hozzák a házasságot. Nélkülük nem érvényes a házasság, ahogy mondta a Próféta (Allah dicsérje, és üdvözítse): [11]„Nincs házasság csak gyámmal és két tanúval". A két tanú a feltétele annak, hogy a házasság jó legyen, mert nincs házasság két tanú nélkül.
Ibn Abbasztól származó Prófétai beszéd: „Nincs házasság két tanú és egy felnőtt, intézkedő gyám nélkül". Azt is mondta: [12]„Nincs házasság csak nyilvánvaló bizonyítékkal". A nyilvánvaló bizonyíték a két tanút jelenti, akik bebizonyítják a házasságkötést és nyilvánosságra hozzák az emberek közt.
Azt mondta At-Tirmizi a [13]Szunna gyűjteményeiben „Nincs házasság csak nyilvánvaló bizonyítékkal" cím alatt: „Ibn Omran Bin Haszin, Anasz, Abi Hurayra, és azok, akik ezt az elvet követték a tudósok közül, akik a Próféta (Allah dicsérje és üdvözítse) kortársai voltak és azok, akik utánuk követték őket azt mondták: „Nincs házasság két tanú nélkül"". Nem szabad azt kérni a két tanútól, hogy ne közöljék senkivel a házasságot. Nem szabad tőlük kérni, hogy titokban tartsák a tanúságukat azért, hogy titokban maradjon a házasság. Ezt nem szabad tenni, mert ez ellentmondana a Próféta (Allah dicsérje és üdvözítse) beszédének: „nincs házasság nyilvános bizonyíték nélkül". Másrészt, ha titkolják a házasságot, akkor az egymás közötti jogok és a gyermekeik jogai elveszhetnek, különösen, ha valamelyik szülő meghal. Ha veszekedések keletkeznek a házaspár között és az egyik megtagadja a másikat, akkor nehezen lehetne bebizonyítani, hogy házasok. Sok igazságtalanság és probléma történt a titkolózás miatt és ennek az oka, hogy nem követték a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) parancsát abban, hogy nyilvánosság elé hozzák a házasságot. Emiatt az Iszlám törvény gondoskodott arról, hogy terjesszék a házasság hírét még egy szórakoztató lakodalomszerű ünnepléssel is. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette): [14]„Hozzátok nyilvánosság elé a házasságot!" Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette): [15]„a megengedett és a tiltott dolgok közé esik a csörgődob és a hang". Vagyis, az éneklés. Más verzió szerint, amit néhány tudós helyeselt: [16]„Hozzátok nyilvánosság elé a házasságot, tartsátok a mecsetekben és verjétek rá a csörgődobot". Ezzel híressé teszik a vőlegény és a menyasszony házasságát. Ez a dolog szükséges a házasság nyilvánvalóvá tételéhez, hogy minél többen megtudják a hírt. Ezzel az emberek nem gondolhatnak rosszra és nem sejthetnek semmi rosszat velük szemben.
Írta: Nidal Mohamed Amin Abiad.
Lektorálte: Aisha Bint Kovács.
[1] Kilépett az Iszlámból.
[2] Szahih Szunan Dawud: [1853]
[3] Szahih Szunan Ibn Madzsa: [1527]. Sejk Ahmed Sakir igaznak bizonyította, ahogy Amadat At-Tafszirban szerepel: [285/1].
[4] Közölta At-Tirmizi és egyebek. Szahih Szunan At-Tirmiozi: [1150].
[5] Nem írják a tetteit.
[6] Szahih Szunan Ibn Madzsa: [1897].
[7] Szahih szunan An-Niza-i: [3063].
[8] Szahih Szunan Abi Daud: [1429].
[9] Szahih Szunan Abi Dawud: [1837].
[10] (Da'ífa) A gyenge nő az, akinek nincs gyámja.
[11] Közölte: Al-Bihaiki. Szahih Al.Dzsami-ban: [7557].
[12] Szahih Szunan At-Tirmizi [881].
[13] Szunna gyűjteményeiben.
[14] Közölte Ahmed. Szahih Al-Dzsami: [1072].
[15] Közölte: At-Tirmizi, és mások. Szahih Szanan At-Tirmizi gyűjteményében: [869]..
[16] Közölte At-Tirmizi és An-Nisza-i.