Kilencedik rész
A házassági életnek sokkal mélyebb jelentése van és szélesebb üzenetet közvetít mint az, hogy meghatározzuk csak egy szűk, intim értelemben. Vannak a házasság után jogok és követelmények, amelyek mindkét felet megilletik és komolyan kell venni azt. Tehát, ezek nem állíthatóak külön egymástól, hogy „csak jogok" és „csak követelmények", hanem szorosan összetartozó fogalmak. Általuk, annyira szaporodik a házakban a szeretet, a gyengédség, a jóság és az odaadás, amennyire betartják ezeket a szabályokat és ennek utasításai szerint próbálnak élni, Allah engedelmével.
A férj jogai a feleségével szemben
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[1]„minden lélek úr, amely Ádám fiából származik. Tehát, a férfi, a családjának az ura, a nő meg a házának az úrnője".
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[2]„ha a nő imádkozta az öt imáját, böjtölte a Ramadáni hónapját, vigyázott a szemérmére és engedelmeskedett a férjének, akkor a túlvilágon azt mondatik neki: „lépj be a mennyországnak azon kapuján, amelyiken csak szeretnél"". Ez azt jelent, hogy a nőnek csak öt dolgot kell beteljesítenie, hogy belépjen a mennyországba: imádkozzon naponta öt kötelező imát úgy, hogy tartsa be az imádkozás szabályait, böjtöljön Ramadánban, vigyázzon a szemérmére (természetes dolog, hogy a tisztes asszonyok vigyáznak a szemérmükre), engedelmeskedjen a férjének. Ha ezeket megteszi, akkor a túlvilágon azt mondatik neki, hogy lépjen be a mennyországnak azon kapuján, amelyiken csak szeretne! Engedelmeskedjen a férjének olyan dologban, ami nem mond ellent Allah parancsának. Ha a férje olyan dolgot kér tőle, ami ellentmond Allah Szavának vagy a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) Szunnájának, akkor nem szabad engedelmeskedni neki. Ha ilyen esetben a feleség szót fogad a férjének, akkor nagy bűnt követ el Allahhal szemben és a túlvilágon felelős lesz a tettéért. Ha egy nő azért veszi le a kendőt vagy illatosítja magát az utcán vagy tiltott dolgokat eszik és ebből eteti a családját, mert a férje ezt parancsolta neki, akkor nagy bűnt követ el a magasztos Allahhal szemben. Az engedelmesség a férjjel szemben nem abszolút és nem vak az igazságban és az igazságtalanságban, ahogy néhányan azt gondolják.
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[3]„a legjobb nő az, aki boldoggá teszi a férjét, ha rá néz. Engedelmeskedik neki, ha parancsol valamit. Nem ellenkezik vele (saját magával vagy a pénzével kapcsolatban) olyan dologban, amit nem szeret". Tehát, a legjobb nő az, akire ha a férje ránéz, akkor boldoggá teszi. Ebben megerősítés van, hogy mennyire fontos a nőnek gondoznia magát, a szépségét, a tisztaságát, a külső alakját, megjelenését a férje megelégedésére. Ez ok arra, hogy a szerelem tartósan maradjon a házaspár között. Sajnos előfordul több példa is arra, hogy a nő (mintha megbüntetné a férjét) elhanyagolja a külső alakját, nem díszíti ki magát neki, esetleg egy hónapban egyszer vagy több hónap is eltelik, míg hajlandó ezt megtenni. Ezt az egyet is mindig felhánytorgatja neki, hogy milyen nagy dolgot tett. Ez a dolog a legtöbb esetben negatív hatást gyakorol a házaséletükre, amit inkább pozitív irányba kellene terelni.
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[4]„a legjobb feleségeitek azok, akik gyengédek, termékenyek, igent mondóak, engedelmesek, a legkisebb ok miatt nem vitatkoznak a férjükkel és nem ellenkeznek vele és óvakodnak Allahtól. A legrosszabb asszonyaitok azok, akik az utcán és idegenek előtt sminkeltek és jobbra-balra hajlítják a testüket, ezek a képmutatók. Közülük annyian lépnek be a mennyországba ahány [5]A'szam varjú létezik".
Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[6]„ha egy férfi, közösülésre hívja a feleségét, akkor menjen hozzá akkor is, ha a kemencénél van". Azt is mondta:
„Ha a nő tudná a férje jogait, akkor addig nem ülne le, amíg nem készítené neki az ebédjét és a vacsoráját, és ott maradna, amíg be nem fejezi". Zaid Bin Arkamtól származó prófétai beszéd, hogy azt mondta Mu'az:
[7]„ó Próféta, a könyvtulajdonosak borulnak a felettesüknek és a papjaiknak. Mi ne boruljunk le neked?". Azt felelte: „Ha akartam volna, hogy valaki boruljon valakinek, akkor azt parancsoltam volna, hogy a nő boruljon le a férjének! A feleség mindaddig nem teljesíti be a férje jogát, amíg nem adja meg neki, ha kéri tőle a közösülést, akkor is, ha (Katab-on) szamár hátán ülne". Katabnak a jelentése a szamár háta. Azt is mondták, hogy az arab nők, amikor szültek, akkor Katab nevezetű szülőszékre ültek le, hogy könnyebb legyen a szülés és könnyebben kijöjjön a baba. Azt mondta Abu 'Ubajd: „Katabnak a jelentése a szamárháton, aztán találkoztunk más jelentéssel is". Azt mondta Ibn Haban „Az-Zaua-id" című könyvében: [571. oldalon], hogy ennek a beszédnek jó a referenciája. Tehát, ha a feleség ül a szamár hátán, akkor is teljesítenie kell a férje (közösülési) kérését és nem mondhat neki nemet. Gondoljunk csak bele, hogy akkor, ha könnyebb helyen tartózkodna, akkor mi a helyes cselekedet? Az előző prófétai beszédnek van másik változata:
[8]„Ha muszáj parancsolnom, hogy valaki boruljon le valakinek, akkor azt parancsolnám, hogy a nő boruljon a férjének, mivel hatalmas joggal áll vele szemben! Mindaddig nem kóstolja meg a nő a hit édességét, amíg nem tarja be a férje jogát, még ha közösülést kér tőle, akkor is beteljesíti, ha Katabon ülne". Azt is mondta:
[9]„Esküszöm arra, aki Mohamed lelke a kezében van, hogy a nő mindaddig nem teljesíti az Ura (Allah) jogát, amíg nem teljesíti a férje jogát". Azt mondta Haszín bin Muhszin: „Azt mondta nagynéném: „valamiért elmentem a Prófétához (Allah dicsérte és üdvözítette), erre azt kérdezte tőlem, hogy van-e férjem. „igen"
-feleltem én". Megkérdezte:
[10]„hogy viselkedsz vele?". Azt feleltem: „mindent megteszek, amit kér tőlem, kivéve, amit nem bírok megtenni". Azt felelte: „Vigyázz arra, hogy-hogy viszonyulsz hozzá, hiszen ő a te mennyországod és a te poklod"". Azt jelenti, hogy ha a férj meg van vele elégedve, mert a feleség mindenben engedelmeskedik neki (Allah akarata alatt), akkor bemegy a mennyországba. Ha pedig a férj nincs vele megelégedve, akkor nem megy be a mennyországba. A feleségnek a legnagyobb foglalkozása legyen a férje. A gondolatai, a tervei, az álmai, a teste, az élete, az alvása mind ezeket a férjéért tegye. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[11]„Allah nem néz arra a nőre, aki nem hálás a férjének, amennyiben a férje jó módban részesítette és a felesége nélkülözhetetlen a számára". Azt is mondta:
„ha a férfi hívja a feleségét az ágyba és a nő nem akar és a férj emiatt, úgy alszik, hogy düh van benne, akkor az angyalok megátkozzák a feleségét, amíg nem kel fel". (Muttafak Alaih) Azt is mondta:
[12]„esküszöm arra, akinek a lelkem a kezében van, hogy nincs olyan férfi, aki ha hívja a feleségét az ágyba aztán (ok nélkül) nem megy oda, hogy ne lenne rá dühös az, aki az égben van mindaddig, amíg a férje nem elégedik meg vele". Azt is mondta:
[13]„két embernek az imája nem [14]haladja meg a fejét. Az egyik: egy nő, aki ellenkezett a férjével, amíg nem tér vissza hozzá". Azt is mondta:
[15]„
három embernek nem haladja meg az imája a fülét. Az egyik az a nő, aki lefeküdt úgy, hogy a férje dühös rá". Azt is mondta:
„Nem böjtölhet a nő (kivéve Ramadánban), ha a férje jelen van, amíg nem kap engedélyt tőle. Nem szervez semmilyen találkozót a házba senkivel (az ismerősei közül), ha a férje otthon van, anélkül hogy ő beleegyezne". (Muttafak Alaih) Ha a férje utazásban van, akkor böjtölhet az engedélye nélkül, mivel ilyen esetben nem hívhatja az ágyba.
A feleség jogai a férjével szemben
Azt mondta a magasztos Allah: "
Az asszonyokat ugyanaz a jog illeti meg férjük részéről, mint amivel ők tartoznak férjüknek jó bánásmóddal. "
(Korán, Al-Bakara, 2:228 ájából). Ez a kegyes Ája azt jelenti, hogy a nőknek ugyanolyan jogaik vannak a férjükkel szemben, amilyen követelményeik vannak a férjüknek velük szemben. Azt mondta Ibn Abbasz: „Szeretném díszíteni magamat a feleségemnek, ahogy szeretném, ha a feleségem kidíszítené magát nekem, mert azt mondta Allah: „
Az asszonyokat ugyanaz a jog illeti meg férjük részéről, mint amivel ők tartoznak férjüknek jó bánásmóddal".
Azt mondta Ibn Kathir a Korán magyarázatában: „a férfiaknak ugyanolyan jogok járnak a feleségükkel szemben, mint a nőknek velük szemben. Tehát, mindkét fél adja meg a másiknak a jogait, amelyek megilletik őt!".
Azt mondta Allah: "
bánjatok illendő módon velük!"
(Korán, An-Nisza, 4:19 ájából). Mu'auya Bin Hída közölte: „azt mondtam: „ó Próféta, mi a feleség joga valamelyikünkkel szemben?". Azt felelte:
[16]„Etesd meg, ha eszel! Öltöztesd, ha öltözöl! Ne verd meg az arcot! Ne szidd meg őt! Ne vándorolj el tőle, csak a házban!".
Azt mondta Abu Daud:
[17]„Mit követeljünk az asszonyainktól?". Azt felelte: „Közösülj vele, amikor csak akarsz! Etesd meg, ha eszel! Öltöztesd, ha öltözöl! Ne üsd meg az arcot! Ne verd meg!". Muszlim testvérem! Nem szabad megverni a feleségedet! Itt van egy világos kijelentés a Prófétánktól, (Allah dicsérte és üdvözítette), hogy nem szabad megverni a feleségedet. Ha a feleséged rendelkezik jó tulajdonságokkal, mint amit fent említettem, akkor szigorúan tilos megverni. Ha ütöd a feleségedet, akkor elromlik a kapcsolat köztetek és ezzel negatív irányba sok minden megváltozik a kapcsolatotokat illetően. Muszlim testvérem, soha ne fordulj a veréshez! A Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) nem azért mondta: „
Ne üsd meg az arcot!", mert mást szabad ütni, hanem azért, mert az arc Allah különös teremtése. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[18]„ha valamelyikőtök verekszik, akkor kerülje el az arcot". Muszlim szerint:
"ha valamelyikőtök verekszik a testvérével, akkor kerülje el az arcot!". Ez egy általános parancs a Prófétától, hogy nem szabad ütni senkinek az arcát. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[19]„Elég Bűn az, ha a férfi (Judajji') hagyja tévelyegni azokat, akikről gondoskodik". A Judajji' szónak a jelentései közé tartozik az, hogy nem adja meg a jogukat, hogy tanuljanak, művelt emberek legyenek, és nem irányítja őket a jóra. Azt is mondta:
[20]„Ó Allah, Én úgy látom, hogy (Uharridzs) kellemetlen helyzetben van a két gyengének a joga: „az árva és a nő"". Az Uharridzs kifejezésnek a jelentése:
[21]„Nagy bűnt követ el az, aki nem adja meg a jogukat azoknak, akik kellemetlen helyzetben vannak, mint az árva és a nő". Amint azt észrevehettük, hogy a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) aggódott a nőkért, mivel gyengék és rá vannak utalva a férjükre. Ha a férj kegyetlen, akkor az a nő kegyetlenséget fog elszenvedni. Nem hiába, lelkére kötötte a férfiaknak, hogy jól bánjanak a felességükkel. Annál a férfinál baj van, aki nem rendelkezik jó erkölccsel és vallással, mert nem ismeri azt, nem olvas az Iszlámról és a Prófétáról. Emiatt ő tudatlan és nem tudja ezeket a jogokat a feleségével szemben. A Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) figyelmezteti azokat, akik nem adják meg a feleségük jogát és csak bizonyos esetekben engedte meg a feleség megverését. Ha elvetendő dolgot követ el vagy ha nyakas természete van és lázadó. Ezeket az eseteket nem szabad általánosítani minden nőre. Ha ilyen nyakas felesége van valakinek, akkor sem rögtön a veréshez kell fordulni, hanem más módszereket ajánlott nekünk a verés helyett,
mint pl. elkerülni az ágyban. Ezzel figyelmezteti a feleségét, hogy valami baj van, amiről le kell szokni. Vannak olyan asszonyok, akik megértik az ilyen figyelmeztetéseket, használ nekik és megjavulnak. Vannak, akiknek ez sem számít és nem hagyják abba. A Próféta nem parancsként, hanem engedélyként mondta, hogy ha az ágyba való elkerülési módszer sem megy, akkor fordulhat a férj az enyhe veréshez. Amru Bni-L-Ahwasz-Zzsesemi a búcsú zarándoklatkor, miután a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) hálálkodott Allahnak, magasztalta Őt és prédikált, azután hallotta őt, hogy azt mondta:
[22]„Lelketekre kötöm, hogy jól bánjatok a nőkkel, hiszen ők olyanok, mint a [23](Auan) fogoly a kezetekben. Nem bánhattok velük másképpen csak így. Hacsak nem követnek el nyilvánvaló elvetendő dolgokat. Ha pedig elkövetnek ilyen dogokat, akkor kerüljétek el őket az ágyakban. Ha ez nem megy, akkor forduljatok az enyhe veréshez! Ha engedelmeskednek, akkor [24](Fala Tabghu Alaihinna Szabila) ne keressetek módot arra, hogy bántsátok őket! Jogaitok vannak az asszonyaitokkal szemben. Nekik is vannak jogaik veletek szemben. A ti jogotok velük szemben az, hogy ne engedjenek az ágyatokba és a házatokba olyan valakit, akit nem szeretnétek. Az ő joguk veletek szemben pedig az, hogy jó bánásmódban részesítsétek őket az öltözésükben és a táplálásukban". Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[25]„Allah kivétel nélkül, minden pásztortól meg fogja kérdezni, hogy-hogy vezette a nyáját. Megtartotta-e vagy elvesztette? Még a férfira is sor fog kerülni, hogy mit csinált a háza népével?". Azt is mondta:
[26]„a legnagyobb bűnök közé tartozik, ha egy férfi feleségül vesz egy nőt és amikor megkapta, amit akart, akkor elválik tőle anélkül, hogy kifizette volna neki a hozományát -egy férfi, aki felbérelt egy embert, és nem fizette ki a munkadíját -aki ok nélkül megöl egy állatot". Al-Mikdam Bin Ma'di Karab-tól származó prófétai beszéd, hogy a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette) prédikációt mondott az emberek előtt. Hálálkodott és magasztalta Allahot aztán azt mondta:
[27]„Allah a lelketekre köti, hogy jó bánásmóddal részesítsétek a nőket! Hiszen ők anyáitok, lányaitok és nagynénétek. A [28]könyvtulajdonosok közül, ha a férfi feleségül vesz egy lányt, nem számít, hogy ([29]Ma Ja'luku Jadaha-L-Khait) kiskorú vagy szegény, akkor is mindhalálig együtt maradnak". Ebben a Prófétai beszédben nagy jel van arra, hogy az Iszlámvallás az igazság és az igaz jog mellett áll akkor is, ha ezt nem muszlimok gyakorolják. Ebben a Prófétai beszédben a Próféta példának hozta a keresztényeket és a zsidókat, mivel abban az időben jól bántak a feleségeikkel. Ez azt jelenti, hogy a feleséghez való kötődés és jó bánásmód, egy régi szokás volt, amelyet a keresztények és a zsidók gyakoroltak. Napjainkban már a könyv tulajdonosai nem ilyenek. Az egyikük ma feleségül vesz egy nőt és holnap elválik tőle vagy a felesége mellett több szeretőt tart. Ezt gyakorolják az összes társadalomban. Azt mondta az Al-Harbi az „Annihaya" című könyvében erről a Prófétai beszédről: „annak ellenére, hogy kislány volt és nem tudott jól viselkedni a férjével, a férje türelmes volt vele és mindhalálig megöregedésükig együtt maradtak". A Próféta a lelkükre kötötte a barátainak, hogy jól bánjanak a nőkkel és türelmesek legyenek velük szemben, mint ahogy abban az időben a keresztények és a zsidók bántak a feleségeikkel. Régen a könyvtulajdonosok betartották a vallásukat és jó erkölccsel és vallással rendelkeztek. A maiak pedig megengedik a tilos dolgot és megtiltják a megengedettet, szabaddá teszik a gátlástalan paráznaságot. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[30]„Nem [31](Jafrik) gyűlölhet a hívő férfi egy hívő asszonyt annyira, hogy elváljon tőle. Ha valamelyik erkölcsét nem szereti, akkor biztos megelégszik egy másik erkölcsével". Azt is mondta:
[32]„a nők a férfiakból vannak". Ez azt jelenti, hogy a nő egy darab a férfiból vagy egy része a férfinak. Úgyis kell viselkednie vele, mintha az egyik része lenne, kegyetlenség, igazságtalanság és fennhéjázás nélkül. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) a nép férfijainak:
[33]„az a legjobb közületek, aki a legjobban bánik a feleségével". Ez a prófétai beszéd hatalmas üzenetet közvetít a férfiaknak a társadalomban. A férfi jóságának a mércéjét a feleségével való jó bánásmódhoz viszonyította. A férfi jóságát lehet tudni a feleségével való viselkedéséből. A férfi a jó férfiak közé tartozik, ha jól bánik a feleségével. Ha szeretnéd tudni, hogy egy bizonyos férfi milyen, és szabad-e foglalkozni vele, akkor nézd meg, hogy bánik a feleségével. Ha valaki rosszul bánik a feleségével, akkor nem valószínű, hogy egyéb téren is valami jó származik tőle. A férfi jóságát mutatja az, hogy-hogy bánik a feleségeivel. a férfi rosszát pedig az mutatja, ha rosszul bánik a feleségeivel. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[34]„a legjobb közületek az, aki a legjobban bánik a családjával és közületek én vagyok az, aki a legjobban bánok a családommal". Azt jelenti, hogy ha valaki azt mondja magáról, hogy jó ember, akkor a jóságát először gyakorolja a feleségeivel szemben. Ha ez a jóság nem látszik a feleségeivel szembeni viselkedésén, akkor a jóságot csak koholja magáról. Azt is mondta:
[35]„a legjobb közületek az, aki a legjobban bánik a nőkkel". Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[36]„a legtökéletesebb hitű hívők azok, akiknek a legjobb az erkölcsük és a legjobban bánnak a feleségeikkel". Azt is mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
„ha adsz egy dinárt Allah útján, egyet egy rabszolga kiváltásáért, egyet egy szegény embernek és egyet a családodért, ezek közül a legjobb fizetség jár, amit a családodra költöttél". [37]Azt mondta 'Arban Bin Szerieh: „hallottam a Prófétát (Allah dicsérte, és üdvözítette) mondani: „ha a férfi visz a feleségének vizet, hogy igyon, ezért is kap fizetséget Allahtól", akkor rohantam a feleségemhez, kínáltam neki vizet és közöltem vele, hogy mit hallottam a Prófétától (Allah dicsérte és üdvözítette)". Ez a prófétai beszéd arra mutat, hogy nem feltétlenül muszáj, hogy a feleség szolgálja a férjét, hanem a szolgálat kölcsönös legyen!
[38]Megkérdezték Aishától (Allahnak kedvezett) arról, hogy a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) mit csinált otthon? Azt felelte: „Szolgálta a háza népét aztán, ha eljött az ima ideje, akkor elment imádkozni". Sajnálatos dolog, hogy ennek ellenére vannak olyan férfiak, akik lealacsonyítónak tartják azt, ha egy férfi otthon segít a feleségének vagy szolgálja őt és azt hiszik, hogy ez ellentmond a férfiasságnak. A nő többi jogaihoz tartozik az, hogy a férje tanítsa neki a vallást és ne titkolja el tőle a számára hasznos iszlám tudományt, amiből hasznot vesz az evilágában és a túlvilágban! Ha a férj nem rendelkezik tudással, akkor nyisson neki lehetőséget, hogy tanuljon és kérdezzen a tudósoktól! Ahogy mondta a magasztos Allah: "
parancsold meg házad népének az imádságot és legyél te is állhatatos abban!"
(Korán, Ta-ha, 20:132 ájából). Tehát, aki megparancsolja a családjának az imát, annak kötelessége tanítani az ima szabályait és mindent, ami az imával kapcsolatos. Azt mondta Allah: "
Kérdezzétek meg az Intés birtokosait, ha nem tudjátok!"
(Korán, An-Nahl, 16:43 ájából). Ez az Ája szól a férfiaknak és nőknek egyaránt. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[39]"aki titokban tart valami tudományt a háza népétől, az ítélet napján körülveszi a fejét [40](Uldzsima) egy tűzből készült [41](Lidzsam) zabla". Azt mondta Ali a következő kegyes Ájáról:
"Ti hívők! Óvjátok meg magatokat és házatok népét egy olyan tűztől, amelynek a tüzelője az emberek és a kövek és amelyre kemény és szigorú angyalok vigyáznak, akik nem szegülnek ellen Allah parancsának, hanem megteszik azt, amire parancsot kapnak." (Korán, At-Tahrim, 66:6), hogy:
[42]„tanítsátok a házatok népének a jót!". A Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) azt mondta:
[43]„ne tiltsátok a nőket, hogy elmenjenek a mecsetekbe, ha kéredzkednek!". Tehát a nőnek egyik joga, hogy elmenjen a mecsetbe, részt vegyen a tudás megszerzésében, amelyeket mecsetekben tartanak. A tudás ugyanúgy jár a nőknek, ahogy a férfiaknak.
Ó férj, ó feleség! Mindegyikőtöket megilletik jogok és követelmények a másikkal szemben! Ezek a jogok az iszlám Shari'a szerint nem változtathatóak, mivel azt mondta a magasztos Allah: "
Az asszonyokat ugyanaz a jog illeti meg férjük részéről, mint amivel ők tartoznak férjüknek jó bánásmóddal. "
(Korán, Al-Bakara, 2:228 ájából). Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[44]„
Jogaitok vannak az asszonyaitokkal szemben. Nekik is vannak jogaik veletek szemben."
A feleség egyik joga a férjével szemben, hogy ne mondja senkinek a titkát és ne mondja a többieknek egyik rossz szokását sem! Legyen megbízható vele szemben! A legnagyobb elvetendő dolog az, ha a férj megmondja a többieknek, hogy mi zajlott közöttük. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[45]„a legrosszabb fokozat Allahnál az ítélet napján az, ha a férfi kiüríti a szívét a feleségének és a feleség kiüríti a szívét a férjének, aztán a férj szétkürtöli mindenkinek a felesége titkait".
Az ajánlott dolgok közé tartozik, hogy a férj segítsen a feleségének az otthonában, mert azt mondta Aisha (Allahnak kedvezett):
[46]„a Próféta (Allah dicsérte, és üdvözítette), ha belépett a házba, mint bármelyikőtök, megvarrta a ruháját, és mindent csinált, mint bármelyikőtök". Segítsen neki a gyermeknevelésben! Nem szabad hagyni, hogy a feleség egyedül szenvedjen a gyermekek nevelésében. Engedje meg a feleségének, hogy kimenjen a házból, ha látogatni szeretné a szüleit vagy a rokonait vagy a szomszédját vagy együttes imát végezzen a mecsetben, anélkül, hogy illatosítaná vagy kikészítené magát, nehogy kísértésbe vigye a férfiakat.
A férjnek kell, hogy kielégítse a feleségét azért, hogy eloltsa a vágyát és ezáltal a feleség ne forduljon tiltott kapcsolatokhoz. Vannak olyan férjek, akik csak a saját élvezetükkel foglalkoznak. Mihelyt befejezik a házaséletet, akkor elmennek onnan, nem gondolnak arra, hogy a feleségük eloltotta-e a vágyát vagy sem. Azt mondta Ibn Taymiyya Sejk: „a férfinak kell, hogy eloltsa a felesége ösztönét és vágyát jó bánásmóddal. Ez a legnagyobb joga vele szemben. Nagyobb jog, mint az etetése és a táplálása".
Köszönje meg a feleségének azt, amit csinál a házban. Abi Hurajrától származó prófétai beszéd, hogy azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette):
[47]„ne köszönjön Allahnak az, aki nem köszön az embereknek".
A férjnek kegyelemből és gyengédségből tűrnie kell sok dolgot, ami esetleg a feleségétől származik. Allah megparancsolta, hogy jó bánásmóddal bánjon a feleségével. "
bánjatok illendő módon velük!"
(Korán, An-Nisza, 4:19 ájából).
Sok férfi nem szeret otthon maradni, ezért mindig elmegy otthonról és négy fal közt egyedül hagyja a feleségét. Ez nem tartozik a jóságos bánásmódhoz. Azt mondta a Próféta (Allah dicsérte és üdvözítette) annak az embernek, aki egész nap böjtölt és éjszaka imádkozott (kijamullajlot):
„a felességednek is van joga veled szemben". Ez is a Prófétánk (Allah dicsérte és üdvözítette) irányításához és útmutatásához tartozik, hogy nem szabad mindig a böjttel és a szorgalmi imával foglalkozni, mert a feleségének is van joga a férjével szemben. Ezt mondta a Próféta annak, aki az ima és a böjt miatt elhanyagolja a feleségét. Akkor mi van azzal az emberrel, aki azért hanyagolja el, mert szórakozik vagy virraszt a barátjánál? Tehát, muszlim testvérem, ne hagyd a feleségedet egyedül a házba, hanem legyél vele, segíts neki és érezze azt, hogy nincs egyedül az életben! Légy neki szilárd támasza akire hagyatkozhat és akit szerethet!
Írta: Nidal Mohamed Amin Abiad.
Lektorálta: Aisha Bint Kovács.
[1] "Szahíh Al-Dzsami" könyvből: [4565]
[2] Közölte Ibn Huban a "Szahíh Al-Dzsami" című könyvben: [660]
[3] Közölte Ahmed, An-Nisza-i és Al-Hakim a "Szahíh Al-Dzami" című könyvben: [3298]
[4] Kiadta Al-Buhayki a Szunna gyűjteményeiben "Asszulszila-Sz-Szahíha" cím alatt : [1849]
[5] A1szam varjú: Egy ritka varjú, aminek a csőre és a lába vörös színű.
[6] Közölte At-Tabarani „Szahíh Al-Dzsami" című könyvében: [5359].
[7] Kiadta At-Tabarani a nagy szótárában "Asz-Szulszula-Sz-Szahíha" című jegyzetében: [3366].
[8] Kiadta Al-Hakim "Szahíh At-Targhíb" című könyvében: [1938].
[9] Gyűjtötte Ahmed, Ibn Madzs és Ibn Huban a "Szahíh Al-Dzsami" című könyvében: [5295].
[10] Közölte At-Tabarani "Al-Auszat" című könyvében és Al-Hakim "Szahíh Al-Dzsami" című könyvében: [1509]. Sejk Naszir is kiadta "Adabu-Z-Zifaf" című könyvében.
[11] Gyűjtötte An-Nisza-i „As-szulszula-Sz-Szahíha" című könyvében.
[12] Közölte Muszlim.
[13] Közölte Al-Hakim az "Al-Musztadrak" és "Szahíh Al-Dzsami" könyvében: [136].
[14] Az imájuk nem érkezik Allahhoz. Az imájuk nem tesz semmilyen távolságot Allah fele. Ott marad a fejükben és nem megy ki onnan.
[15] Gyűtötte At-Tirmizi „Szahíh Al-Dzami" könyvében: [3057].
[16] Közölte Abu Daud, At-Tabarani és Al-Hakim a "Szahíh Al-Dzsami" című könyvében: [3149].
[17] Gyűjtötte Abu Daud és Ahmed az "Asszulszula-Sz-Szahíha" című könyvében: [687]. Ibn Daud: [2143]. Ibn Bassar, Szana Yahya Bin Sza'id, Bahzu bnu Hakím és Abu Daudnak az apja és a nagyapja.
[18] Gyűjtötte Al-Bukhari.
[19] Gyűjtötte Abu Daud, An-Nisza-I és Hakim a "Szahíh At-ghib Wa-T-Targhib" című könyvében: [1965].
[20] Közölta Al-Hakim és An-Nisza-I a "Szahíh Al-Dzsami" című könyvében.
[21] Mondta An-Nawawi a "Riyyad-I-Sszalihín" című könyvében: [146. oldal]. Al-Maktab Al-Iszlámi kiadású.
[22] Közölte At-Tirmizi és azt mondta , hogy ez a prófétai beszéd jó és igaz. "Riyyad As-Szalihín" Című könyv: [281].
[23] Auan: Olyan a nő a férjénél, mint a fogoly. A Próféta ezért használta ezt a kifejezést, mert azt akarta kifejezni, hogy a férjek legyenek gyengédek a feleségükkel szemben!
[24] Azt mondta An-Nawawi a jelentéséről: "Ne keressetek módot arra, hogy bántsátok őket."
[25] Közölte Ibm Huban a "Szahíh At-Targhíb Wa-T-Tarhíb" című könyvébem: [1966].
[26] Kiadta Al-Hakim az „Asz-Szulszula Sz-Szahíha" című könyvében: [999].
[27] Kiadta At-Tabarani at "Asszulszula-Sz-Szahíha" című könyvéven: [2871]. [274/20, 648. számú]. Ibn Aszakir a "Tarikh Damaszkusz" című könyvében: [2-1/45/18]. Jóvá írta az Al-Albani "Irwa-a-L-Ghalíl" című könyvében.
[28] Könyvtulajdonosok azok a keresztények és a zsidók.
[29] Al-Albani Imám As-Szulszila-Sz-Szahíha című könyvében [873/6]: "Ma ja'luku Jadaha-L-Khajt- nak a jelentése, hogy kiskorú és szegény". (Azt is jelentheti, hogy kevés hozományt is fizettek a mennyasszonynak).
[30] Gyűjtötte muszlim.
[31] Annyira gyűlöli, hogy elválik tőle.
[32] Közölte Ahmed a "Szahíh Al-Dzsmi" című könyvében: [1983].
[33] Közölte Ibn Madzsa a "Szahíh Al-Dzsami'" könyvében: [3265].
[34] Közölte at-Tirmizi a "Szahíh Al-Dzsmi'" című könyvében: [3314.]
[35] Közölte Al-Hakim az "Al-Musztadrik" és a "Szahíh Al-Dzsmi'" című könyvében: [3316].
[36] Közölte Ahmed a gyűjteményében és jóvá írta Sakir Sejk az "At-Takhrídzs" című könyvében: [7396].
[37] Gyűjtötte Al-Bukhari az "At-Tarikh-L-kabír" című könyvében és At-Tabarani az "Az-Szulszula-Sz-Szahíha" című könyvében: [2736].
[38] Gyűjtötte Al-Bukhari..
[39] Szahíh al-Dzami' című könyv: [6517].
[40] Uldzsma jelentése: Körülvesz.
[41] Lidzsam jelentése: Zabla
[42] Közölte Al-Hakim (Maukufan): a "Szahíh At-Targhib" című könyvében: [115].
[43] Közölte Muszlim.
[44] Közölte At-Tirmizi.
[45] Közölte Muszlim.
[46] Gyűjtötte Al-Bukhari.
[47] Közölte abu Daud, Ibn Haban és Ahmed. Jóváírta az Al-Albani a „Szahíh Al-Dzsami'" című könyvében: [7719].
https://eihit.com